Over onze nominatie voor de Site van het Jaar 2012

Bent u hier terechtgekomen via de verkiezingen van de Site van het Jaar? Zag u Radio Plasky staan, met een linkje, en was u geïnteresseerd, geïntrigeerd, of op z’n minst geprikkeld? Dan is dit bericht voor u bedoeld. Lees het, want u gaat er veel aan hebben.

De awards voor de Site van het Jaar zijn elk jaar een mediageniek spektakel waar iedereen halsreikend naar toeleeft, tijdens een razend spannende campagne. Die kan heel wat extra publiek lokken naar een genomineerde website, vooral wanneer die zelf ook reclame maakt voor de verkiezing. Het is een prachtige win-winconstructie: meer reclame voor Clickx, meer bezoekers voor de genomineerde websites. Wie kan daar tegen zijn, nietwaar? Wie is er tegen meer aandacht voor zijn medium?

Wij. Wij zijn tegen luisteraars naar onze zender. Wat hebben wij aan de anonieme aandacht van een stel klunzige luisteraars? Niets, zoveel is duidelijk. En wat hebben luisteraars trouwens aan de weinig interessante frustraties van de familie Plasky, die de enige reden van het bestaan van deze zender zijn? Ook niets, dunkt ons.

Toch vond Clickx het nodig om Radio Plasky te nomineren voor een award voor de Site van het Jaar. En niet zomaar een nominatie, maar één voor de categorie Tegendraads. Dat idee is hoogst vermakelijk. Het is ook bespottelijk, verwerpelijk en bovenal achterlijk. Verklaren wij ons nader.

  • De eerste reden is, vanzelfsprekend, dat wij een radiozender zijn en geen website.
  • De tweede reden is dat het wel erg lullig is dat het establishment prijzen meent te kunnen uitreiken wegens tegendraadsheid.
  • De derde reden is dat een apart categorietje voor tegendraadse websites een belediging van het internet is. (Het internet mag gerust beledigd worden, daar niet van, maar het staat zo stom als je prijzen voor websites wil uitdelen.)

Waarin liggen anno 2012 de kracht en de schoonheid van het internet? Met web 2.0 heeft een radicale vorm van democratisering, popularisering en individualisering van het internet plaatsgevonden, en daarmee ook van een stukje maatschappij. Het internet van vandaag is de overwinning van de individuele kleine man en al zijn kleine individuele wensen, fantasieën en uitspattingen.

Niet langer zijn wij afhankelijk van de gate keepers van het bestel. Niet langer moet wie een opinie heeft een dagblad smeken om een paar regels publicatieruimte; niet langer moet een ambitieuze muzikant zich laten vernederen door een platenmaatschappij.

Wie vandaag met één of ander ei zit, legt het gewoon online. Sneller, vaak goedkoper, en op zijn eigen voorwaarden bovendien. Alles wat vroeger door de poortwachters van de klassieke media werd tegengehouden, kan vandaag op het internet terecht.

Daarom zou het internet een broeihaard van subversieve, anarchistische, staatsgevaarlijke ideeën moeten zijn – en dat is het ook. WikiLeaks, hacktivism, de absurde memes die vanop obscure fora mainstreammedia veroveren,  burgerjournalistiek via YouTube en Twitter: dat zijn de iconen van het internet vandaag.

Helemaal niet iconisch is, bijvoorbeeld, de site van een of andere krant. Die is niet meer dan een suf doorslagje van de papieren versie. Die krant zit alleen maar op het internet omdat ze niet anders durft, omdat ze zich mee wil laat zuigen in die bulderende maalstroom van maffe, vernieuwende, rebelse ideeën die het internet op zijn beste momenten is.

Ja, om zich méé te laten zuigen, niet om zelf maf, vernieuwend en rebels te zijn. Niet om zelf te kolken en te bruisen, maar om te profiteren van de energie die anderen opwekken.  Ze dobberen mee in het kielzog van de echte vernieuwers, in een weinig geïnspireerde poging niet al te ouderwets over te komen en wat advertentiegeld mee te graaien. En dat mag best, want op het internet mag alles. Alleen: een prijs verdienen ze daar natuurlijk niet voor.

Prijzen zijn er voor de uitblinkers, niet voor de ongeïnspireerde epigonen. Toch zijn het precies die sites die van Clickx elk jaar Awards krijgen. De voorbije edities werden gewonnen door Facebook, Google, Google en nog meer Google. En de prijs van de jury ging naar De Standaard, Coolblue, Facebook en meer van die ongein.

Om de dwarse, eigenzinnige en tegendraadse projecten, die de echte meerwaarde van het internet vormen, te kunnen bekronen, moesten ze bij Clickx de nieuwe categorie Tegendraads bedenken. Terwijl dat in feite de enige categorie zou moeten zijn. Dat een groot mediabedrijf in die categorie dan ook nog een radiozender nomineert, vinden wij dus bespottelijk, verwerpelijk en bovenal achterlijk.

Goed, stuur ons maar een Awardje voor Tegendraadsheid. Dan hebben we iets moois om als toorts te gebruiken voor de traditionele kerstboomverbranding op onze redactie. Wij zullen zoals elk jaar incognito aanwezig zijn op de uitreiking van die prachtige, prestigieuze, pronkerige prijzen.

Het is namelijk altijd wel lachen, ook al is de schuimwijn niet te zuipen. En dit jaar zijn wij bijzonder benieuwd of ook maar iemand die genomineerd is in de categorie Tegendraads een prijs in ontvangst zal willen nemen. Indien wel: meteen weer afpakken.

Deze tekst mag gratis voorgedragen worden door de organisatie van de Site van het Jaar om de pijnlijke stilte te vullen die zal vallen wanneer de Award in de categorie Tegendraads uitgereikt wordt.

3 gedachtes over “Over onze nominatie voor de Site van het Jaar 2012

  1. Dat ik jullie vergeten was, sinds ik geen RSS-reader meer opendoe. Fijn dat jullie de ether nog vullen.

Plaats een reactie