Skip to content

Tips voor collega’s

7 september 2016

Een hoofdredacteur vervangen, wie doet het niet om de haverklap? Wij. En wie zou het niet willen? Wij – maar wij zijn de uitzondering, beseffen we.

Hoofdredacteurs vervangen is één van de mooiste tradities onder de Vlaamse mediahemel. En indien u verder wil groeien en als nieuwsmerk ernstig genomen wil worden, zal ook voor u ooit de dag aanbreken dat u een nieuwe hoofdredacteur moet aanstellen.

Ontslag en aanwerving regelt u met een headhunter, uw directeur human resources, en wat loze beloftes aan deze en gene. Over deze technische details zullen wij het verder niet hebben. Wij focussen op de essentie: de communicatie over de nieuwe hoofdredacteur.

Want de feitelijke leiding van uw media-onderneming ligt bij de directeurs marketing en sales. Wat is dus in feite het belang van een nieuwe hoofdredacteur? Op operationeel en strategisch niveau: niets. Het is een kwestie van branding en imagebuilding, van communicatie dus.

Vlaamse mediabedrijven wisselen al vele jaren aan de lopende band van hoofdredacteur. Zij hebben daardoor een sterke expertise opgebouwd, en zijn met veel trial en error tot een vaste set van rules gekomen. Wie door concullega’s ernstig genomen wil worden, neemt deze do’s en don’ts maar beter ernstig.

Graag overlopen wij met u enige best practices.

Ten eerste: het hoofdonderwerp van het communiqué over de nieuwe hoofdredacteur is niet de nieuwe hoofdredacteur. Het hoofdonderwerp is altijd de toekomst van het medium zelf. Uw medium is al erg goed bezig, maar wil nóg beter doen. U mag dat staven met cijfers, maar u kan ook gewoon uit uw nek lullen. Dit zijn enkele voorbeelden:

De Morgen verkoopt dagelijks bijna 55.000 exemplaren, ruim 2 procent meer dan vorig jaar. Met 16.000 digitale abonnees is het de grootste digitale krant van het land en ook het lezersbereik van demorgen.be zit goed.

In een moeilijke markt noteerde Knack in het meest recente CIM-onderzoek een stijging van zijn bereik met liefst 15 procent. Het magazine is één van de weinige titels die blijft groeien en bereikt op dit ogenblik elke week 620.000 lezers.

De vernieuwde website zorgde ervoor dat De Morgen in de kwaliteitsmarkt de grootste digitale groeier werd. De vernieuwde krant werd overigens uitgeroepen tot ‘World’s best designed newspaper’. De Morgen is dus meer dan ooit klaar voor de toekomst.

Het is de gewoonte dit verder te illustreren met een citaat van de afscheidnemende hoofdredacteur. Het eigenlijke doel hiervan is niet de stelling te verder onderbouwen, maar de ontslagen man/vrouw de schijn van een waardig afscheid te gunnen.

Maar na dik twintig jaar is het tijd je kind los te laten, zeker nu het in goede handen is en in blakende gezondheid.

Het Journaal is rond en gezond, met een schitterend marktaandeel bij alle lagen van de bevolking. Mijn tour of duty zit er nu op.

Ik laat een uitstekende redactie achter. Het is een huis met veel talent. Alles is er aanwezig om De Tijd voort te laten groeien.

Indien u wenst, kan u ook de nieuwe hoofdredacteur kort aan het woord laten. In dat geval moet hij zeggen dat het een zeer interessant moment is om aan de leiding van het medium te komen.

Dit is een prachtig en tegelijk spannend moment om mee de leiding van een krantenredactie op te nemen.

Wat ik aantrekkelijk vind, is dat je HUMO moet heruitvinden voor nieuwe generaties. […] Ik hou van pionierswerk.

We beleven fascinerende en belangrijke tijden in onze samenleving en in de media, denk maar aan de digitale revolutie.

Dit is wel de gewoonte, maar strikt genomen geen verplicht nummer. Wel verplicht is een professionele biografie van de nieuwe hoofdredacteur. Maar opgelet: hou het kort, zéér kort.

Zij is geen onbekende voor het huis: ze was er al journaliste van 2004 tot eind 2014, waarna ze voor lingeriefabrikant Van de Velde ging werken.

Samyn komt van De Tijd, waar hij als chef verantwoordelijk was voor de weekendkrant.

An Goovaerts kwam in 2011 over van het weekblad Trends. Sindsdien was ze chef nieuws bij de krant.

Doorheen al deze citaten, waarbij u ook gerust uzelf aan het woord mag laten, als ‘uitgever’ of ‘directeur’ of ‘uitgeefdirecteur’, is het belangrijk om de volgende boodschappen mee te geven:

  • Het medium zal onder leiding van de nieuwe leider meer dan ooit inzetten op kwaliteit en duiding.
  • Duiding is wat de Vlaming vandaag wil. Er is zovéél informatie beschikbaar vandaag, en de Vlaming wil dat het medium hem helpt schiften en begrijpen.
  • De eigen stem/het eigen geluid/de eigen smoel van het medium zal in de toekomst nog beter uit de verf zal komen, eventueel dankzij de persoonlijkheid van de nieuwe hoofdredacteur.
  • Er zullen verhalen verteld worden, met een kritische blik. Die verhalen zullen actuele thema’s duiden, tegen een (brede) achtergrond.

En natuurlijk worden er ook vingers aan polsen gehouden, digitale uitdagingen aangegaan, inhoudelijke keuzes gemaakt, etc. Durf hier voluit voor de clichés gaan!

Mensen willen begrijpen wat er in de wereld gebeurt en daarin speelt onze berichtgeving een heel belangrijke rol.

Een medium dat altijd en overal de juiste vragen wil stellen, dat met een gezonde kritische blik en eigen stem de wereld wil vatten.

Elke dag de scherpste inhoudelijke keuzes maken, onze lezers onbevangen informeren en hun artikelen serveren die geschreven zijn door de beste pennen.

Er is meer dan ooit nood is aan kwaliteitsvolle en evenwichtige journalistiek.

Zo komt u tot een sterke, beknopte tekst, die zonder aarzelen door alle andere media die ooit van hoofdredacteur zijn veranderd, wordt overgenomen. Proficiat: u bent nu officieel als nieuwsmedium erkend door uw peers!

Bent u werkelijk ambitieus en wil u méér dan de overname van uw persbericht, dan moet u zorgen dat de peers weet hebben van onenigheden aan de top van uw bedrijf en onrust op de werkvloer. Aarzel dan ook niet om naar de ontslagen hoofdredacteur uit te halen, keihard maar toch stijlvol.

Björn heeft inhoudelijk een duidelijke, nieuwe lijn uitgezet en de vernieuwing van “Het Journaal” tot een goed einde gebracht. De combinatie van het hoofdredacteurschap en de duiding bij de actualiteit in de VS was zeer veeleisend; Björn kan zich nu volop toeleggen op zijn passie en expertise.

Succes!

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s