Skip to content

Nieuw op onze zender: radiostilte!

18 november 2015

LOG151118 22:03

Alles is peis en rust en vree op de redactie van Radio Plasky. Maurice ligt in de hangmat met een ansichtkaart uit Cambodja op zijn buik. Met gesloten ogen dicteert hij aan zijn neef Emile, die een Royal op de schoot heeft in de bloemetjessofa.

Maurice: “‘Liefste Max’…”
Emile: “‘Liefste’!?”
Maurice: “Wat is er mis met ‘liefste’?”
Emile: “Max is niet lief! Hij is een genadeloze trendsetter, een gluiperige girlgetter!”
Maurice: “Heb ik nooit iets van gemerkt, hoor.”
Emile: “Omdat gij geen vrouw zijt en geen gevoel voor smaak hebt.”
Maurice: “Gij toch ook niet? Maar goed, we zullen er ‘Waarde Max’ van maken.”
Emile: “Da’s beter! Ik schrijf het op! W…a…a…r…d…e…M…a… euh… waar staat die verdomde ‘x’ op dit klavier?”
Maurice: “Centraal onderaan, Emile. Wat een idee ook om een Dvorakklavier te gebruiken!”
Emile: “’t Is niet mijn keuze. Ik wou zo graag een schrijfmachine van Royal, maar er was alleen redactiebudget voor één met een Dvorakklavier.”
Maurice: “Wat een idioot idee. Waarom?”
Emile: “Het is bedoeld als eerbetoon aan Dominique Strauss-Kahn, geloof ik.”
Maurice: “Typisch Auguste.”

Wel, als men van den duivel spreekt…! Daar stormt Auguste alweer op welbekende wijze het redactielokaal binnen! De deur doet kreunend haar best in de scharnieren te blijven hangen, de fotokader van tante Alice dendert hulpeloos van zijn spijkertje. Gelukkig heeft Auguste een fles tequila, een fles triple sec en een netje limoenen bij!

Auguste: “Mannekes! Redactievergadering, nu! Ik heb klachten!”
Emile: “Ha, daar hoopte ik al op!”
Maurice: “Waarover zouden wij anders moeten vergaderen?”
Auguste: “Zwijgen, stelletje imbecielen! Ik kom meteen ter zake: welk acht…”
Maurice: “Kunnen wij misschien eerst iets te drinken krijgen?”
Emile: “Ja, ik ben nogal dorstig geworden van dat typen.”
Maurice: “Ge hebt nauwelijks getypt, aansteller.”
Auguste: “Maurice, ga ijs halen in de bijkeuken. Emile, mix ons eens wat margarita’s!”

Maurice verdwijnt in, verschijnt uit de bijkeuken. Emile gaat aan het mixen.

Maurice: “Mmmm…. Margarita’s!”
Emile: “Margarita’s in november, Auguste.”
Maurice: “De temperatuur is er tropisch genoeg voor!”
Auguste: “Als ge zaagt, kunt ge water drinken ook, Emileke! Maar ik kom ter zake: welk achterlijk kalf heeft het ooit in zijn stomme kop gehaald om over Guido Evers uit te zenden?”
Emile: “Ik! Ik heb eens iets keigoeds gedaan over zijn belachelijke cesar’s salad!”
Maurice: “Gij hebt hem zelf ook wel eens ter sprake gebracht op redactievergaderingen, nonkel.”
Emile: “En ook eens iets héél goeds over zijn belabberd taalgebruik! Haha, ja, dat was echt een goeie!”
Auguste: “Emile, ge zijt een volslagen idioot! Zo hebt ge onze nobele zender onder zijn minderwaardige aandacht gebracht!”
Emile: “Tja, een onvermijdelijk neveneffect van de betere belediging. Maar op zich kan dat toch geen kwaad?”
Auguste: “‘Op zich’? ‘Op zich’ interesseert mij niet, oelewapper! Ik ben een visionair strateeg! Ik kijk naar het grotere plaatje, en wat zie ik dan?”
Maurice: “Dat uw glas leeg is? Wacht, ik schenk u snel bij!”
Auguste: “Dank u, Maurice. Emile: wat zie ik dan!?”
Emile: “Dat mijn glas ook leeg is?”
Auguste: “Dat die verdomde Guido Zeveraert naar onze radiozender linkt in zijn ondermaatse column in De Morgen!
Maurice: “En ondermaats is hij. Een hele column schrijven om mee te delen dat er beter geen columns geschreven worden… Opmerkelijk toch.”
Emile: “Ik ben niet verantwoordelijk voor de onderwerpen van die vent zijn columns, hé!”
Auguste: “Die stomme link heeft ons honderden luisteraars opgeleverd, grapjas! Duizenden! Misschien wel miljoenen!”
Emile: “Oei.”
Auguste: “Ja, oei! En we waren net zo goed bezig! De meeste luisteraars waren ons vergeten na onze tactische maandenlange stilte! Zelfs onze minder slechte uitzendingen werden nauwelijks nog beluisterd de laatste weken! Ik kon me eindelijk focussen op onze échte doelgroep!”
Maurice: “Tante Alice?”
Auguste: “Tante Alice!”

Emile weet niet wat zeggen. Door zijn onhandige uitzendingen moet zijn arme tante Alice de kostbare aandacht van Auguste delen met vele andere, onwaardige luisteraars. Hij schaamt zich diep. Om zijn spijt te betuigen, gaat hij persoonlijk meer ijs halen, in plaats van zijn neefje te commanderen. Hij schenkt iedereen een nieuw glas uit.

Emile: “Ik zal een heel, heel gemene uitzending over hem maken, Auguste. Dat de lust van het luisteren naar Radio Plasky hem volledig vergaat!”
Auguste: “Laat maar, Emile. Als uw uitzending over zijn gehandicapt taalgebruik in zijn stuk over gehandicapt taalgebruik hem niet heeft afgeschrikt, denk ik niet dat we hem kúnnen afschrikken.”
Maurice: “Inderdaad. Hij is een blogger. Die kicken op aandacht, onder eender welke vorm. We hadden dat kunnen weten.”
Emile: “Ik vind het een vuile streek. Honderden luisteraars op ons afsturen om wraak te nemen na enkele zeer terechte terechtwijzingen!”
Auguste: “Ja, die Guido is sluwer dan we dachten…”
Emile: “Maar we geven toch niet op?”
Auguste: “Natuurlijk geven we niet op! Wij geven nooit op! Bovendien is niemand sluwer dan een Plasky! Enfin, dan Auguste Plasky.”
Emile: “Wat moeten we dan doen, Auguste?”
Auguste: “Wat ge altijd al had moeten doen, sufferd. Die hele Guido doodzwijgen. Geen woord meer over dat sujet op onze zender!”
Maurice: “Een uitstekend plan! Blij dat ik zijn halfbakken gelul niet meer moet lezen. Misschien kan ik me dan eindelijk toeleggen op die belachelijk rubriek Pohlmann & Calvo.”
Emile: “Maar daarmee heb ik het nog niet goedgemaakt voor tante Alice…”
Auguste: “Oh, maar dat kunt ge heel eenvoudig doen, Emile…”
Emile: “Ja? Echt? Hoe dan?”
Auguste: “In haar nieuwe serviceflat is de ontvangst niet meer zo goed. Ze klaagt over ruis op haar lievelingszender. Ga maar eens langs om dat te fixen voor haar.”
Emile: “Joepie! Komt in orde! Ik vertrek meteen!”
Auguste: “Maar begin maar met haar foto, die gij zo onachtzaam van de muur hebt laten vallen, terug netjes op te hangen!”
Emile: “Ik? Maar…”
Auguste: “Ingerukt, mars!”

 

 

3 reacties leave one →
  1. 19 november 2015 15:11

    Mogen de trouwe luisteraars ook weten welke festiviteiten de Plasky’s hebben voorzien tijdens mannendag?

  2. 19 november 2015 17:25

    Wij hebben geen uitzonderlijke activiteiten gepland. Op onze redactie is het per slot van rekening elke dag mannendag.

  3. 20 november 2015 15:34

    Guido is gaan shoppen in de E5-mode.

Geef een reactie

