Skip to content

De betere boycot

29 oktober 2015

Toch dat stuk van Brecht Decaestecker over adblockers maar eens gelezen. Een adblocker is een stukje software dat je in je browser installeert, en dat maakt dat je geen advertenties meer te zien krijgt wanneer je websites bezoekt.

Handig, vindt u, maar Decaestecker vindt het problematisch. Hij beweert bovendien dat het met adblockers helemaal anders is dan met het overslaan van reclame op radio of tv, hoewel hij slechts de klaagzang van radio- en tv-makers nabauwt.

En dat is niet eens zo gek, want alle media hebben slechts één argument en dat is altijd hetzelfde: ze lopen advertentiegeld mis. En als er geen geld binnenkomt op de redactie, kunnen zij het niet investeren in kwaliteit. Zo zullen wij zelf het slachtoffer worden van ons publiciteitsontwijkend gedrag, krijgen we dan steeds te horen.

Dat bedrijven klagen als ze geld mislopen is begrijpelijk. Maar wij zijn geen mediabedrijf, wij zijn mediaconsument. Wij kijken dus met een ander perspectief naar adblockers, en komen tot een helemaal andere conclusie: adblockers zijn een geweldige opportuniteit!

Ze maken onze macht als consument namelijk groter. Vroeger konden wij een product waar we ons aan ergerden slechts boycotten door het niet te kopen. Nu kunnen wij het product toch nog kopen, maar zonder ervoor te betalen. Leuker voor ons, en frustrerender voor de producent — twee keer winst!

Mediabedrijven zeggen: heb aandacht voor onze publiciteit, want anders kunnen we geen kwaliteit meer bieden. Wij zeggen: bewijs eerst maar eens dat je kwaliteit kan bieden, en dan zullen wij consumenten wel bepalen of dat ons geld waard is.

En dat kunnen wij perfect, dankzij de adblockers. Die software is namelijk tamelijk verfijnd: je kan zelf kiezen om de adblocker uit te schakelen op sites naar keuze, terwijl ze publiciteit blijven censureren op andere sites. Nieuwssites waarvan je vindt dat ze de moeite zijn, en die je het advertentiegeld dus gunt: daar desactiveer je de adblocker eenvoudigweg.

Op de site van The Atlantic bijvoorbeeld, laat de redactiecomputer van Radio Plasky publiciteit toe. Want daar vinden wij interessante, goed gedocumenteerde, goed geschreven stukken. Surfen wij nadien weer naar De Morgen, om te gniffelen om Brecht Decaesteckers laatste nonsens: adblocker aan. Simpel toch?

En dan mogen wij hopen dat vierderangsnieuwssites als demorgen.be vanzelf zullen verdwijnen. Dat is namelijk wat Decaestecker ons belooft, als wij maar massaal genoeg adblockers gebruiken:

Nieuwssites zoals ze vandaag bestaan zullen dan een relikwie worden uit een vervlogen tijd […].

Dat is geen apocalyptisch onheilsdoemscenario, Brecht. Dat is de best denkbare motivatie om onmiddellijk een adblocker te installeren.

Beeld je in: geen reclame meer, en óók geen Brecht Decaestecker meer!

Hij bedoelt ‘relict’, niet ‘relikwie’.

LINKS:

3 reacties leave one →
  1. mARkn permalink
    29 oktober 2015 22:41

    Geachte heer Plasky (?), ik stel vast dat u mijn reactie op uw blog radiostation van gisteren , “Opiniëren of geopinieerd” worden, hebt verwijderd, waarschijnlijk om dat ze u niet zint. Zo gaat dat dus op deze site zender. Kritiek op anderen, maar op uzelf, hola. Daarom wens ik in de toekomst van uw lectuur uitzendingen verschoond te worden, maar ik vind op deze site zender geen middel om mij uit te schrijven. Daarom langs deze weg: ik zou u dank weten mij van uw verzendlijst te willen schrappen.

  2. 30 oktober 2015 08:40

    Mogen wij u gerust stellen: Radio Plasky heeft geen enkele vorm verzendlijst, wat u daar ook precies onder moge verstaan. Hoeveel luisteraars wij hebben en hoe trouw zij luisteren, interesseert ons namelijk geen moer. Alleen onze hoofdredacteur volgt dat op: hij wil immers zo weinig mogelijk luisteraars.

    Als u automatisch onze berichten ontvangt, per e-mail, tweet of SMS, wil dat zeggen dat u zichzelf ergens heeft ingeschreven. Mogelijk is dat een optie die WordPress u biedt. Wij zouden het niet weten, en kunnen u dan ook niet helpen. Onze hoofdredacteur betuigt persoonlijk zijn spijt, hij zou er erg veel plezier van hebben gehad als hij zich persoonlijk van één luisteraar minder had weten verzekeren.

    Verder klopt uw analyse. Uw reactie stond ons niet aan, en omdat wij beslissen wat er op dit radiostation wordt uitgezonden en wat niet, hebben wij uw reactie geschrapt. Dat u die reactie ‘kritiek’ noemt, lijkt ons evenwel een geval van jammerlijke zelfoverschatting.

  3. mARkn permalink
    30 oktober 2015 11:52

    U hebt gelijk: het was geen “kritiek”, eerder een (venijnige) opmerking. Maar toch waard te laten horen, vind ik. Intussen heb ik op WordPress “de knop” gevonden om mij uit te schrijven. Verder wens ik u nog zo weinig mogelijk “luisteraars” toe.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s