Skip to content

VTM pleit voor meer middelen voor de VRT

10 september 2014

Er is lang gedebateerd over nut en onnut van een openbare omroep, maar die discussie is nu beslecht. In het voordeel van de VRT. Enigszins verrassend kwam het doorslaggevende argument van de private omroep VTM.

Dat zit zo: VTM had twee weken geleden journalist Robin Ramaekers naar Liberia gestuurd, om verslag uit te brengen van wat ebola daar zoal aanricht. In een vorig leven bij een vorige nieuwsdienst heeft Ramaekers wel eens een kwajongensstreek uitgehaald, maar in Liberia kweet hij zich vlijtig van zijn taak. Degelijke journalistieke verhalen bracht hij. Een tikje dramatisch, dat wel, maar ebola is nu eenmaal dramatisch, en Ramaekers zelf ook. Je moet de aard van het beestje niet willen veranderen.

Nog veel dramatischer echter, is de dienst Public Relations van VTM. Daar hadden ze in de mot gekregen dat hun kijkers niet zaten te wachten op een dappere reporter die zich in de hachelijke krochten van Monrovia waagde. Die krankzinnige sensatiejager gaat ons allemaal met ebola besmetten! Zo dacht, blijkens reacties op de sociale media, de gemiddelde kijker van het VTM Nieuws erover (maar dan beroerder verwoord).

Voor een dienst Public Relations is er maar één kijker van belang en dat is precies de gemiddelde kijker. De dienst reageerde dan ook paniekerig. Ramaekers kreeg een stevige bolwassing; dat soort geintjes moet hij niet meer uithalen. In een niet eens zo slecht opiniestuk in De Morgen schreef Ramaekers waarom zijn werk in Liberia relevant was. VTM distantieerde zich van dat stuk.

Hier hebben we dus een journalist die door zijn eigen chefs op het matje wordt geroepen omdat het de kijkers niet bevalt dat hij zijn werk doet. Daar kan je toch niet bij? Zoiets kan je toch geen nieuwsdienst meer noemen? Maar het klopt natuurlijk perfect, prima, picobello met de commerciële logica van een commerciële zender. En daarom hebben wij een openbare omroep nodig. Bedankt om dat even onomstotelijk te bewijzen, VTM!

De VRT heeft deze week Peter Verlinden naar Liberia gestuurd. Dit ondergraaft ons betoog, beseffen wij. Maar bedenk dat een openbare omroep ook zonder een Peter Verlinden kan, en u kan niet anders dan ons volmondig gelijk geven. Dankuwel, het siert u.

LINKS:

2 reacties leave one →
  1. 11 september 2014 12:58

    Is Emile aan het bijklussen op de promoafdeling van De Morgen? De link naar het stukje van Robin landt op deze pagina http://abonnement.demorgen.be/ronda?otag=7AjfAT&utm_source=tradetracker&utm_medium=affiliate&utm_campaign=fiets

  2. 11 september 2014 13:57

    Maar iederéén heeft toch een abonnement op De Morgen? En verder zit het stuk ook niet achter een betaalmuur. Dat weet ik, omdat ik geen abonnement heb.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s