Skip to content

Harald snapt er de ballen van

2 juli 2013

Ha, journalisten! Hoe heerlijk! En dan vooral buitenlandjournalisten: die vinden wij het heerlijkst! Na Wetstraatjournalisten hebben zij vermoedelijk de grootste ego’s. Denk gerust aan Robin Ramaekers, die zijn eigen stunts acteert. Of probeer Robert Fisks The Great War for Civilization maar eens uit te lezen zonder verpletterd te worden onder zijn zelfingenomenheid. Heerlijk is dat.

Buitenlandjournalisten mogen, opnieuw na Wetstraatjournalisten, ook het meeste nonsens verkopen. In de Wetstraatjournalistiek komt het omdat de hele essentie van die branche wuft gespeculeer is. In de buitenlandjournalistiek komt het omdat wij allemaal zo belabberd geïnformeerd zijn, dat de journalisten zich als expert hebben kunnen opwerpen.

Ja, volledig terecht, natuurlijk. Met welke briljante inzichten, welke flitsende analyses bestoken zij ons! Neem nu die Harald Doornbos, met zijn specialiteit Midden-Oosten. Die verblijdde ons vandaag nog met een bedenking waar wij zelf nooit hadden durven opkomen.

harald doornbos zegt ook eens wat

Ja, de emir van Qatar is weg! Zonder dat daar enig volksprotest aan te pas kwam, blijkbaar voelde hij intuïtief aan wat de eisen van de niet bestaande democratische oppositiebeweging waren. Mooi toch? En dus deed hij troonsafstand, en nu is zijn zoon emir. Ja, Qatar is een prachtig voorbeeld van hoe een Arabische Lente vreedzaam tot een democratische rechtsstaat kan leiden.

En Morsi is bijna weg! Hij heeft het ultimatum naast zich neergelegd natuurlijk, en hij weigert af te treden, maar toch is hij bijna weg, op één of andere manier. Je kan je niet voorstellen dat de situatie daar weer normaliseert, zoals in Syrië (waarover straks meer).

En Erdogan, diep in de problemen natuurlijk. Ja, Harald zegt het niet luidop, maar je hoort het hem denken: Erdogan is óók bijna weg! Nee, zijn aftreden wordt niet geëist door de protestanten, maar toch zal Erdogan wellicht wel opstappen. Hij zal de eer aan zichzelf houden en ermee kappen, uit schaamte en vermoeidheid wellicht. Een beetje zoals Vanackere.

De enige die duidelijk nog niet weg is, is Assad. Die zit rotsvast in het zadel! Zijn land verkeert niet in burgeroorlog, hij is de controle over een groot stuk grondgebied niet kwijt, de oppositie wordt niet nu al erkend als legitieme regering door verschillende instanties. Assad, die is nog gewoon president! Leve Assad!

***

De volgende keer dat wij Harald op de radio geïnterviewd horen worden met de vraag “En Harald, hoe is de situatie daar?”, zullen wij onze zendinstallatie aanwenden om in te breken op de frequentie van dat radiokanaal. En dan keihard roepen: “HARALD SNAPT GEEN BÁL VAN DE SITUATIE DAAR!”

10 reacties leave one →
  1. Miek permalink
    3 juli 2013 09:25

    “Die verblijdde ons vandaag nog met een bedenkingen waar wij zelf nooit hadden durven opkomen.”
    Hier heb ik anders ook een bedenkingen bij…

  2. marijke permalink
    4 juli 2013 10:24

    Heel vernuftig vind ik uw kritiek nu ook weer niet, Plasky. Het lijkt vooral alsof uw ego nog groter is dan dat van de Wetstraatjournalisten. Natuurlijk heeft Doornbos gelijk: Assad is nog lang niet weg, ondanks die bloedige burgeroorlog. Doornbos heeft ook nergens beweerd, en zelfs niet gesuggereerd, dat er geen burgeroorlog in Syrië zou zijn. Hij zegt ook niet dat Assad rotsvast in het zadel zit. Hij stelt gewoon vast wat u en ik
    nu zien gebeuren.

  3. 4 juli 2013 11:04

    Wat ik eergisterenavond vaststelde, was het volgende: Qatar had een nieuwe emir, Assad was nog steeds president, Morsi ook, en Erdogan was nog steeds premier. Wie louter wou vaststellen, kon het daarop houden.

    Maar dat deed Doornbos niet. Hij maakte een analyse waarin hij Qatar, Egypte en Turkije aan de kant zette, tegenover Syrië aan de andere kant. Die analyse is zó oppervlakkig dat ze er nauwelijks één is.

    Het excuus dat het Twitter is, aanvaard ik niet. Wie slimmig uit de hoek wil komen, moet iets slimmigs zeggen en niet iets dat alleen maar slimmig lijkt. Hier troffen wij een erbarmelijk gebrek aan elke vorm van slimmigheid aan. En ik wijt het aan dat gebrek aan sofisticatie dat ook mijn kritiek weinig vernuftig is.

    Maar ik begrijp dat u zich graag ergert aan mijn ego, en dat is natuurlijk ook waartoe dit radiostation dient, dus wat dat betreft bent u helemaal in uw recht.

  4. marijke permalink
    4 juli 2013 20:34

    U snapt er de ballen van. Ik erger mij vooral aan uw stuitende lafheid, ‘Emile Plasky’.

  5. 4 juli 2013 22:36

    Oh. Ik dacht dat het over mijn ego ging, omdat je dat vermeldde. Maar mijn lafheid is even goed, hoor, Marijke.

  6. wiewoe-normbewaker! permalink
    5 juli 2013 22:26

    Nou Marij (Marijke klinkt zo schattig), last van ’t zuur vandaag?
    Beetje te veel doordeweekse De Standaard en De Morgen internet-lezers-fora gelezen?

  7. marijke permalink
    6 juli 2013 04:40

    Ach, zielige oetlul. Het is zo gemakkelijk om veilig vanachter je lullige plaskyvermommingetje de rest van de wereld de maat te nemen.

  8. 6 juli 2013 17:09

    Ja, mensen die hun naam verzwijgen op het internet om anderen te bekritiseren… het is me wat hé, Marijke.

  9. marijke permalink
    7 juli 2013 16:41

    Ja, dat is waar Emile. Ik verontschuldig mij voor mijn grofgebekte uithaal, maar mijn hondje ligt op sterven en ik zit met een waterlek op een moeilijk toegankelijke plek. Enfin, ik moet later deze week in Brussel zijn. ik zou u graag ontmoeten. Misschien kunnen we samen arm in arm een zomers wandelingetje maken in het Dudenpark? Wie weet, groeit er nog iets tussen ons?

  10. De broek van Kuifje permalink
    11 juli 2013 08:56

    Nogal een ommezwaai bij Marijke. Wat een lek al niet kan veroorzaken. En, groeit er al iets? Ergens? Anders toch eens de loodgieter bellen.

Geef een reactie

