Skip to content

Op fiets rijmt vanalles

15 mei 2013

Naar aanleiding van het verdienstelijke nummer Facebookmoeders wees Dieter van Stanza erop dat je ‘moeder’ nooit kan laten rijmen op ‘loeder’ wanneer je een liedje schrijft. Dat is de schuld van Gorki. Sinds Soms vraagt een mens zich af ‘moeder’ en ‘loeder’ aan mekaar paarde, is dat rijmkoppel besmet.

Wij hadden ons daar in onze vrijetijdspoëzie nooit echt aan gestoord, misschien omdat we nog nooit op ‘moeder’ hebben moeten rijmen, maar sinds die opmerking van Stanza kunnen wij het óók niet meer. Vervelende Stanza. Vervelende Gorki.

Eén nummer kan een rijmkoppel dus voorgoed taboe maken, zo blijkt. Maar veel vaker is het juist de eindeloze herhaling van een rijmkoppel dat het voor ons verboden terrein maakt. U denkt spontaan aan ellendige klassiekers als ‘jou’ en ‘hou’ of ‘jou’ en ‘trouw’. Maar wij gaan pas helemaal over onze nek wanneer iemand ‘fiets’ laat rijmen op ‘niets’. Of omgekeerd.

Ik weet niet waarom er zoveel fietsen voorkomen in Nederlandstalige liedjes. Van Nederlanders kan ik het wellicht begrijpen, dat zal wel iets cultureels zijn, maar ook Vlamingen zingen aldoor over hun rijwielen. En het gevolg is dat er altijd met ‘niets’ gerijm moet worden. Echt altijd.

Veilig achterop bij vader op de fiets
Vader weet de weg en ik weet nog van niets
(Paul van Vliet — Veilig achterop bij vader op de fiets)

Had ik maar een brommer, en had zij een fiets
Dan zou ik haar kunnen duwen, maar nu duw ik niets
(Clouseau — Fiets)

Soms duikt het beeld weer op, mijn vader op een fiets
hij rijdt langs het terras waar ik wat drink, en ik zeg niets
(Robert Long — Vader op een fiets)

Nochtans heb ik een splinternieuwe fiets
Maar dat zegt haar blijkbaar niets
(Willy Sommers — Ze staat te gapen naar mijn buurman)

Zo van die zomerdagen
Die vragen om weinig of niets
Dat je denkt, fuck die wagen
Dan neem ik nog liever de fiets
(Bart Peeters — Zo van die zomerdagen)

Ik fiets en fiets
En fiets en fiets
Ik fietse fiets
En anders niets
(Herman Van Veen — Ik fiets)

Maar ze zegt ‘Ik krijg een lift’ en ik stap op mijn fiets
En ik denk verbitterd ‘Zonder auto ben je niets’
(De Nieuwe Snaar — Zonder auto ben je niets)

(Deze laatste van De Nieuwe Snaar is natuurlijk nog te verkiezen boven de variant in hun nummer Geen lid. Daar rijmt ‘fiets’ op ‘flits’. Tja)

Enzoverder, etcetera: Helmut Lotti, Frank Vander linden, Bram Vermeulen, Adele Bloemendaal, Ome Henk, De Berini’s en talloze anderen: allemaal schuldig! In mijn korte onderzoek ben ik eigenlijk maar één ander rijmwoord op ‘fiets’ tegengekomen en dat is ‘iets’. Ook niet zo heel indrukwekkend.

Wel moeten wij Herman Pieter de Boer apart vermelden. Die laat in Op een onbewoond eiland ‘fiets’ weliswaar rijmen op ‘niets’, maar hij heeft toch nog een vrolijk extraatje voor ons in petto:

Geen pietsie pech want je hoeft er niets
Valt er niet van je fiets
Ligt op je luie haidewiets

Haidewiets. Waarom ook niet. Als het maar niet gewoon ‘niets’ is, nietwaar.

Af en toe is er een tekstschrijver die het met mij eens is en die ‘fiets’ nog liever niet laat rijmen dan op ‘niets’. Het is ook een oplossing, inderdaad, maar blaken van elegantie doet ze niet.

Nochtans maakten de fantastische Ivo De Wijs en zijn fantastische Kabaret het ons tijden geleden al diets:

Zeven rijmwoorden op ‘fiets’. En geen enkele keer ‘niets’!

4 reacties leave one →
  1. 15 mei 2013 11:03

    Het is algemeen bekend dat De Nieuwe Snaar slechts met verbale hoogstandjes op de proppen kwam mits Hugo Matthysen achter de schrijftafel zat. Fotografie, Zwemmer en het hierboven geciteerde Zonder Auto zijn alle van de Boechoutse meesterhand.

    Het ondeugdelijk rijm was Stanza ook al opgevallen maar niet in dien getale, waarvoor dank! Ter verdediging van Zonder Auto wil ik wel aandragen dat het bijtende “Hij heeft dat roestgat met stickers overplakt, en op zijn zetel een muf schapevèèl! Het maakt me woest dat hij haar daar straks op pakt, want ik ken dat type wel.” een lui rijm hier en daar ruimschoots goedmaakt.

    Ook bedankt voor de tip naar Ivo.

  2. 15 mei 2013 11:10

    Ivo De Wijs staat wat ons betreft (minstens) even hoog op de ladder als Drs. P. Zijn optredens in De Rechtvaardige Rechters waren weinig begeesterend, maar als tekstschrijver is hij absoluut onovertroffen.

  3. Martino permalink
    15 mei 2013 21:19

    Het liedje van Gorki dat ‘moeder’ op ‘loeder’ laat rijmen, is Soms vraagt een mens zich af, en niet Mia. Mia was het b-kantje, en maakte het onmogelijk om ‘Elvis’ nog te laten rijmen op ‘schelvis’.

  4. 15 mei 2013 21:36

    Zo weet u weer hoe goed ik mijn klassiekers ken. Die klassiekers, althans. Het wordt natuurlijk rechtgezet, bedankt voor de terechtwijzing.

    ‘Elvis’ heeft echter altijd maar één rijmwoord gehad, en dat is ‘pelvis’.

Geef een reactie

