Skip to content

Relletje over Plasky-uitzending

13 mei 2013

Beste Luc Rademakers,

Vooreerst wens ik u als ambtgenoot hartelijk te begroeten. Ge hebt wel niet dezelfde staat van dienst als ik, maar allá, ge zijt tenslotte ook zoiets als een ‘hoofdredacteur’.

Ik weet niet of ge de laatste uitzending van onze jongste hebt gehoord. Waarschijnlijk niet, want een hoofdredacteur heeft wel wat anders te doen en die minibar drinkt zichzelf natuurlijk niet op, maar het kan altijd zijn dat uw collega-hoofdredacteurs alle flessen al geledigd hadden en dat ge u moedeloos voor de radio hebt gezet. Dat ge dat trouwens duldt, zo’n resem hoofdredacteurs naast u, en hoe zoiets in god zijne naam efficiënt kan werken, moet ge mij bij een andere gelegenheid maar eens uitleggen.

Bon, die uitzending. Het moet mij eerlijk van het hart, Luc, ik ben daar een avondje ziek van geweest. Het kan ook aan de Wetterse sla hebben gelegen die ik in Friture René bij mijn filet de cheval heb gekregen, maar dat waren toch geen manieren van ons Riske.

Dat ge journalisten aanpakt: dat is onze job. Dat ge in loze algemeenheden de 21ste eeuw met al zijn snelle technologieën verkettert: het hoort erbij. Dat ge persoonlijk, hard en kritisch zijt: het is niet voor niks onze familieleus.

Maar een eerbare hoofdredacteur moet ge gerust laten, Luc. ’t Is toch waar! Wat kan iemand als onze jongste nu weten over de littekens van de macht, de afwegingen die mensen met onze verantwoordelijkheden moeten maken? Hoe kan een simpel journalistje — erger nog: een onbekwame werkloze als Maurice zich nu vrolijk maken om de mannen met macht?

Luc, vanuit het diepst van mijn hoofdredacteurenhart excuseer ik mij voor het gedrag van die jonge gast die helaas dezelfde naam draagt als ik. Ik excuseer mij bij u voor zijn gestamel, zijn vormelijke fouten, zijn misplaatste lastercampagne.

Ik zal nog bekijken of ik onze Maurice op non-actief zet, dan wel of ik hem via de pers laat vernemen dat ik mij bij u geëxcuseerd heb. Maar weest gerust: hij zal er niet meer van af komen met een dozeke pralines.

Luc, ik groet u.

Auguste Plasky, stichter-allemansvriend-oudstgeborene-hoofdredacteur-voor-het-leven-en-later.

No comments yet

Geef een reactie

