Skip to content

Een race tegen de snelheid

30 april 2013

Op zich is het goed, natuurlijk, maar het begint ook vervelend te worden dat steeds meer journalisten zich met mediakritiek zijn gaan bezig houden.

Het probleem zit hem hierin: zij hebben daar de tijd voor, en wij eigenlijk niet. Wij wérken overdag, en proberen dan ’s avonds, murw geslagen door acht uur kantoorslavernij, nog slim en gevat uit de hoek te komen. Dat valt niet mee.

Maar bovendien is er steeds meer concurrentie, van beroepsjongens, die een hele dag niets anders moeten doen dan met hun voeten omhoog de gazet lezen en daar dan een commentaartje op publiceren. Ze doen dat sneller en beter gedocumenteerd dan wij.

Hoe kunnen wij op tegen zo’n Peter Casteels? Gisteren verscheen de eerste editie van het journalistieke pluimgewicht, nee, heliumgewicht, dsAvond — en vanochtend heeft hij daar al een tamelijk intelligente analyse over gepubliceerd. Dat is te snel, hoor.

Wij hadden ook zelf al iets half bedacht, in de tram op weg naar kantoor. Iets over de nonsens die Karel Verhoeven mekkert: in dure editorialen zeuren over de nood aan meer diepgang, verdieping en diepte, om ons dan met dsAvond in het riet te sturen. En dat dan versieren met opmerkingen over de kwaliteit van zijn editorialen en de originaliteit van zijn ideeën.

Maar nog voor wij aan deze briljante uitzending kunnen beginnen schrijven, heeft Casteels zijn schrijven al afgerond! Dat tempo ligt te hoog, wij kunnen dat niet aan.

Mogen wij daarom toch pleiten voor slow journalism. Gun ons ook iets.

Gelukkig zijn wij veel grappiger dan Peter Casteels.

LINKS:

6 reacties leave one →
  1. 30 april 2013 13:12

    Nu het woord “verneukt” gemeengoed geworden is in ons dagelijks taalgebruik, toch voor wie de sportkatern geen intellectueel onwaardig addendum vindt, durf ik een ander woord uit de seksuele sfeer gebruiken om de artikels van Verhoeven te benoemen: masturbatie.

    De context van dit woord – of toch degene die veel mensen van middelbare leeftijd zich graag voorhouden – is de puberteit, wat mooi meegenomen is als we het niveau van Verhoevens schrijfsels verder willen bepalen.

    Het is natuurlijk allemaal begonnen met Vandermeersch, die ons toesprak over onszelf, wie wij waren, wat wij willen en hoe de klantvriendelijke krant daaraan tegemoet zou komen. Verhoeven zet die lijn door, met nog minder klasse, minder durf en vooral minder pudeur voor de kaalslag die hij aanricht in wat ooit de vaandeldrager van de kwaliteitspers was.

    Ter verdediging van deze crowdpleasers moet ik wel aandragen dat ik vrees dat het lezerspubliek inderdaad grotendeels voldaan wordt met koffiemachinejournalistiek, snel entertainment, gratuite titels en glossy katernen, en dat het geen boodschap heeft aan dubbelchecken, diepgang, nuance of iets dat afwijkt van de waan van de dag. Dat is voor zuurpruimen zoals ondergetekende.

  2. 1 mei 2013 07:27

    Het is uiteraard altijd leuk om De Standaard neer te sabelen, maar de snelheid waarmee nieuwe mediavormen worden neergesabeld wordt stilaan kleingeestig. Nieuwe zender Vier? Vanaf dag één moeten alle programma’s door de gehaktmolen. Nieuwe avondeditie De Standaard? Met de botte bijl naar daar!

    Het zou natuurlijk beter geweest zijn, moest dsAvond er meteen pal op geweest zijn – hoewel, voor mediacritici lijkt dat niet waar te zijn. Alles wat nieuw is, moet echter groeikansen krijgen.

    Volg het eens een maand op. Spreek dan een oordeel uit. Of ben ik nu hopeloos conservatief?

  3. 1 mei 2013 10:52

    Je omarmt een nieuwigheid omdat het een nieuwigheid is, Herman. Dat lijkt mij het tegenovergestelde van conservatief. Je hoeft dS Avond geen maanden te lezen om te weten dat het een hapsnapkrantje is. Dat is namelijk het concept. Misschien wordt het een plezierig hapsnapkrantje. Dat kan, maar als ik hoorde over de geïrriteerde reacties van de makers op mijn ‘tamelijk intelligentie analyse’ hebben ze daar zelf weinig vertrouwen in. Die analyse ging ook vooral over de wijziging van strategie voor de site. En die is allerminst nieuw maar werd door andere kranten als NRC ook (drie jaar geleden al) gemaakt. Dus daar valt nu al wet iets over te zeggen.

    Emile, ik antwoord mijn collega-columnist zo uitgebreid omdat ik niet goed weet wat ik tegen jou moet zeggen. Na wat ik hier de laatste weken allemaal heb zien passeren – Aardrijkskunde voor het Consortium? – betwijfel ik eigenlijk of jij nog wel geestiger bent dan ik. En als dat toch zou zijn: Cochez schrapt, uiteraard, mijn beste grappen. Apache doet niet aan satire zoals Radio Plasky – daar heb ik wel eens een mail over gestuurd. Niets houdt je evenwel tegen om daadwerkelijk een geestiger stuk te schrijven. Liever dat dan dit in gezeur verpakte compliment aan mijn adres.

    Wat ik overigens met kracht wil ontkennen is dat ik niets anders moet doen dan met mijn voeten omhoog de gazet lezen en daar een commentaartje op publiceren. Tot voor enkele weken klopte dat, maar momenteel heb ik een dagtaak aan het afwerken van een thesis. Niets in vergelijking met jouw kantoorbaan, maar er kruipt toch ook veel tijd in.

  4. 1 mei 2013 19:50

    Ach Peter, ik omarm helemaal niets. Ik doe zelfs niet de moeite om gratis (dat kan toch?) te gaan kijken wat dsAvond nu eigenlijk allemaal inhoudt. Ik houd gewoon niet zo van het opbod om sneller dan de rest iets te willen evalueren, wat dan per definitie onmiddellijk na – of zelfs tijdens – de lancering is.

    In De Gloria, Het Geslacht De Pauw: het zijn twee series die werden neergesabeld tijdens de eerste uitzendingen maar die wel van het beste zijn wat ik in mijn bescheiden dvd-kast heb staan.

    Niet dat ik dat van dsAvond verwacht, verre van. Ik denk echter dat je zoiets scherper kan fileren als het een tijdje draait en niets van haar beloftes waarmaakt, dan wanneer de lancering tegenvalt.

  5. 2 mei 2013 10:23

    Ik vind het gerechtvaardigd om, als voorstander van een pers die wat meer diepgang en wat minder leukigheid nastreeft, dsAvond neer te sabelen na één editie. Het spul heeft niet eens de ambitie om interessante journalistiek te brengen, integendeel: het is juist bedoeld om wat leuker en lichter te zijn. Dit is dus geen project dat misschien na enkele edities toch nog goed zal blijken te worden, dit is een project dat gestart is vanuit een foute visie. Neersabelen die handelen.

    Nieuwsmedia moeten interessant zijn, niet leuk. In dat opzicht heeft Tom Cochez groot gelijk dat hij Peter Casteels’ grappen schrapt. Het staat natuurlijk buiten eender welke kijf dat ik bijzonder grappig ben. Op mijn best ben ik ronduit hilarisch. Maar onze zender is dan ook geen nieuwsmedium. Wat hij wel is, hebben slechts weinigen begrepen, maar omdat het ons niet om de luisteraar te doen, is dat de minste van onze zorgen.

    Dat mijn stuk over Iran en Syrië niet grappig was, klopt natuurlijk. Helaas mag ik er niets meer over zeggen, op bevel van mijn huisarts. Vorige week namelijk moest ik kortstondig gehospitaliseerd worden na het lezen van opiniestuk over 12-12 van Barbara Debusschere in De Morgen. Uit het stuk sprak zóveel moedwillige domheid, zoveel groteske achterlijkheid, dat mijn hart- en vaatstelsel het eventjes niet meer aankon. Het gaat nu weer beter, maar ik moet mijn medicatie nauwgezet blijven nemen en de Vlaamse berichtgeving over Syrië links laten liggen.

    Maar wanneer binnen een maand blijkt dat dsAvond alsnog een razend interessant journalistiek product wordt, zal ik dat grootmoedig toegeven en mij excuseren. Zo sportief ben ik best.

  6. 3 mei 2013 14:55

    Lees je de reeks ‘Boeiende tijden’ van Bart Sturtewagen, Emile? Als je graag met hoofdredacteuren van DS lacht, zit daar genoeg in voor een uitzending die geestiger is dan alles wat er over Karel Verhoeven is verschenen.

Geef een reactie

