Skip to content

Ziek van een infografiek

27 februari 2013

Hipper dan hip is hij, de infographic, en wat ons betreft blijft hij dat nog even. Want een goede infographic is een lust voor het oog en het intellect, en wat kan een mens zich meer wensen?

Infographic is niet te vertalen met ‘infografiek’, want dat zou u teveel doen denken aan grafieken zoals u ze kent uit uw spreadsheetprogramma, met lijntjes en stippen en een X- en Y-as. Een infographic stelt informatie grafisch voor, maar gaat daarbij creatiever aan het werk. Het resultaat is een gelikte illustratie, die iets uitlegt op een andere manier dan een artikel van 200 lijnen.

De saaiste dingen, zoals oneindige cijferreeksen, kunnen zo plots leuk worden. Het is een specialisatie van het Italiaanse financiële magazine Il, dat van prachtige infographics zijn handelsmerk gemaakt heeft. Stel je voor dat Trends op deze manier vormgegeven zou worden – wij zouden overwegen het blad af en toe te lezen. Enfin, te doorbladeren.

De moderne techniek staat zelfs toe om die grafische presentatie te animeren, en dat creëert nog veel meer prachtmogelijkheden. De standaard is een paar jaar geleden gezet door The Crisis of Credit Visualized, een animatiefilmpje dat de financiële crisis op tien minuutjes zo uit de doeken deed dat ook thuiswerkende moeders de kern van het probleem snapten.

De vraag die zich opdringt is natuurlijk: als infographics zo fantastisch zijn, waarom overspoelen ze dan niet alle kranten, magazines, websites en televisieprogramma’s?

Het antwoord is helaas eenvoudig: omdat een goede infographic maken veel tijd en dus geld kost. En welk medium heeft vandaag zin om tijd en geld te versmossen aan grafische prullaria die dan wel hip mogen zijn, maar zover bekend nog geen geld opbrengen?

De Standaard alvast niet. Maar de krant mist de boot natuurlijk niet volledig: af en toe worden we wel degelijk getrakteerd op een infographic. Of wat daar dan voor moet doorgaan. Zo kregen we vandaag dit onding onder ogen, van de hand van Bart De Neve en Christof Van Schoubroek.

infografiek De Standaard

Een Art Director heeft De Standaard al jaren niet meer. Als er toch nog eentje was, dan is hij in het kanaal gesprongen na het bekijken van deze DS-Infografiek.

U ziet het: knulligheid gecombineerd met lelijkheid. Of het de zaken verheldert, is nog niet zeker. Dezelfde informatie in een lijstje met bullet points had minstens evenveel verduidelijkt.

Dat krijg je dus als je weigert te investeren, maar toch met infographics wil uitpakken: een gedrocht dat als voornaamste doel lijkt te hebben dat we allemaal gaan denken dat De Standaard een geweldig belangrijke rol heeft gespeeld in deze affaire. Dat leert ons alvast één ding: De Standaard heeft wellicht geen enkele rol gespeeld in deze affaire.

LINKS:

2 reacties leave one →
  1. Kaat permalink
    1 maart 2013 23:55

    Wat ben jij toch een patser, Emile. Altijd zo zeker van je zaak, altijd zo… mannelijk. Je windt me op. Schrap me Emile, schrap me, heerlijke macho. Allesweter. Taalkathedraal. Intellectueel gespierde baboon.

  2. 2 maart 2013 19:57

    Die porto wordt nog eens je ondergang, pseudo-Kaat. Laat die fles nu maar staan en ga slapen. Morgen ben je dit allemaal vergeten en als we geluk hebben, wij ook.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s