Skip to content

De digitale overheid

27 februari 2013

Wij lezen in onze lokale periodiek:

Tegen 2014 moeten alle formulieren bij de administratie van het Brussels Gewest een elektronische tegenhanger hebben.

En wij dachten: dat is geweldig nieuws. Ook herinnerden wij ons een avontuur van nog niet zo lang geleden.

Een eindeloos keuzemenu: kies uw taal, kies de soort van probleem, kies de ondersoort van uw probleem, kies een detail van de ondersoort van uw probleem. Kies de soort hulp die u daarbij wenst, de ondersoort eveneens. Eindelijk gaat de kiestoon.

“Une Institution Administrative Arbitraire, bonjour!”
“Tiens, ik had toch ‘2’ geduwd voor ‘Nederlands’? Soit. Pouvez-vous m’aider en néerlandais s’il vous plaît?”
“Ja hoor, geen probleem. Waarmee kan ik u helpen?”
“Mijn naam is Emile Plasky. P-L-A-S-K-Y. Ik heb een dossier bij jullie ingediend. Per e-mail. En ik wou even kijken of dat goed was toegekomen. Want de eerste keer dat ik het wou mailen, kreeg ik bericht dat uw mailbox te klein was voor alle bijlagen. Daarom heb ik u een tweede keer gemaild en toen kreeg ik geen foutmelding meer. En nu wou ik even controleren of u mijn dossier dus goed ontvangen heeft.”
“Oh, maar de Willekeurige Administratieve Instelling behandelt geen dossiers meer. Dat gebeurt nu door de Andere Administratieve Instelling.”
“Dat is vreemd. Ik heb hier de officiële formulieren voor me liggen. En die zeggen: stuur uw dossier naar de Willekeurige Administratieve Instelling.”
“Ja, dat kan. Dat is veranderd vorige maand, maar de formulieren zijn nog niet aangepast.”
“Dus u behandelt mijn dossier niet.”
“Nee.”
“Dus of het goed is aangekomen bij u of niet, dat doet er eigenlijk niet toe.”
“Nee. Enfin, jawel. Want wij sturen sinds vorige maand alles automatisch door naar de Andere Administratieve Instelling.”
“Aha. Kan u kijken of u dat heeft doorgestuurd? Mijn naam is Plasky, P-L-A-S-K-Y.”
“Natuurlijk. Een ogenblikje hoor.”

Het ogenblikje duurt slechts zeer kort.

“Per e-mail, zei u?”
“Ja. Gisteren, om 12h46 precies. Met onderwerp ‘dossier Emile Plasky’.”
“Nee, dat hebben wij hier niet toegekregen.”
“Ik heb de verzonden mail hier voor me op de computer. Gisteren. 12h46.”
“Ik zie dat hier toch niet hoor, mijnheer.”
“Mijn e-mail zegt duidelijk dat ik het verstuurd heb. En omdat ik geen foutmelding heb gekregen, moet de mail ook zijn aangekomen.”
“Tja. Wij hebben hier toch niets van u toegekregen.”
“Jullie hebben het dus ook niet doorgestuurd naar de Andere Administratieve Instelling.”
“Ik vermoed van niet, mijnheer.”
“Dat vermoed ik ook. Kan u mij de contactgegevens van de Andere Administratieve Instelling geven?”
“Natuurlijk. Heeft u iets om te schrijven?”

Een eindeloos keuzemenu: kies uw taal, kies de soort van probleem, kies de ondersoort van uw probleem, kies een detail van de ondersoort van uw probleem. Kies de soort hulp dat u daarbij wenst, de ondersoort eveneens. Eindelijk gaat de kiestoon.

“Een Andere Administratieve instelling, goedemiddag!”
“Goedemiddag. Mijn naam is Plasky. P-L-A-S-K-Y. Ik bel in verband met mijn subsidiedossier, dat u wellicht niet heeft ontvangen.”
“Hoe bedoelt u?”
“Kan u nakijken of u een dossier heeft ontvangen van de Willekeurige Administratieve Instelling op naam van Plasky? P-L-A-S-K-Y.”
“Natuurlijk. Een ogenblikje.”

Het ogenblikje duurt slechts zeer kort.

“Ik heb hier een dossier op naam van Plastronski.”
“Dat ben ik niet. Mijn naam is Plasky.”
“Nee, Plasky hebben we niet.”
“Goed. Dan zal ik het u zo snel mogelijk doorsturen.”
“Best per aangetekend schrijven, mijnheer. Dat e-mailen, dat loopt hier nog wel eens mank.”

No comments yet

Geef een reactie

