Skip to content

Pra-linekes

30 januari 2013

pra-linekes

8 reacties leave one →
  1. 30 januari 2013 12:07

    In ollekebollekes nog wel! Het zal me bij dergelijke kwaliteit aan plezierdichterij zeer zwaar vallen de competitieve pretpoëet in mij in te tomen, net nu ik meelij kreeg met Auguste en mijn persoonlijk aandeel in zijn lawaaihinder wou beperken.

  2. 30 januari 2013 12:37

    Van Wittamer nog wel!

    (Dat vind ik indrukwekkender dan de drie ollekebollekes.)

  3. 30 januari 2013 13:21

    Dank, Maurice, dank u!
    Ik kreeg de pralines
    Al smaken ze niet naar
    anijs of citroen

    Toch doet uw schenking van
    zoetekauwheerlijkheid
    blozen zodat ik iets
    weder wil doen

    Zo dacht ik onder meer
    aan een bezoldiging
    die voor uw arbeid de
    la vult met geld

    Wat een vooruitzicht een
    solliciatiebrief
    van u te krijgen
    in rijm opgesteld!

    Echter besef ik dat
    ware kunstzinnigheid
    zelden gebaat is met
    voltijds emplooi

    Weest u niet boos dat ik
    werkgeefherroepingen
    van deze aard in de
    wederdienst gooi

    Is het niet zo dat ons
    dichters het dichten telt
    dat wij de taal minnen
    koste wat kost?

    Wel dan geniet van mijn
    verzenviervuldigheid
    die ik u toestuur
    per kerende post

  4. 30 januari 2013 20:17

    Neefje en luisteraar
    Zingen verzoeningszang
    Maar nemen ’t metrum niet
    altijd zo eng

    Soms dreigt zelfs ordinair
    Rijmelarijendrang
    Eén keer mocht best maar nu
    Word ik weer streng

  5. 30 januari 2013 21:16

    Ik vind in mijn vier octetten niets dat metrisch zo wringt als “ordinair” in het ene octet van Emile. Het enige dat bij mij een beetje gelijkaardig stuitert is “onder meer” in octet 3 regel 1.
    Het moet zijn dat Emile ons de kwistig gebruikte enjambementen kwalijk neemt die inderdaad strikt genomen niet horen in het ollekebolleke maar zuiver metrisch loopt het allemaal erg lekker, zonder dat ik de nood der Plasky’s voelde aan ’t zwaktebod van ’t weglaten.

  6. 30 januari 2013 22:06

    Inderdaad. Dat had natuurlijk ‘Zelfs ordinair dreigt soms’ moeten zijn. Of iets helemaal anders, zoals ‘Mij lijkt het soms zelfs wat’. Mijn excuses.

    Ik struikelde al over de eerste regel van Knotwilgs eerste ollekebolleke, waar ik met de beste wil van de wereld geen zes lettergrepen in kon ontdekken en dus ook geen dubbele dactylus.
    In de tweede regel leek mij de klemtoon in ‘pralines’ net zo fout als die in mijn ‘ordinair’.
    Ook in de derde regel liggen de accenten niet natuurlijk in de zin.
    In de vierde regel tel ik geen klemtoon op de eerste lettergreep, maar wat maakt het uit in een regel die vijf lettergrepen telt in plaats van vier?

    Tot zover het eerste kwatrijn. Ik weet niet of ik verder moet argumenteren. Want voor deze keer mocht het best, zei ik.

  7. 31 januari 2013 15:58

    Wat baat enjambement
    als Miel het niet herkent
    Meer uitleg is absent
    want te beledigend (sic).

  8. 31 januari 2013 16:51

    Ik heb niets tegen enjambementen, integendeel. Ik weet dat ze eigenlijk niet horen in ollekebollekes, maar dat komt omdat een ollekebolleke meestal een op zichzelf staan epigram is. Wie, zoals Knotwilg of Maurice, langere verhalen vertelt in meerdere ollekebollekes, kan er volgens mij maar moeilijk buiten. Anders wordt het allemaal een beetje té elliptisch, naar mijn smaak.
    Ik vind enjambementen dus, zeker in verzen met korte regels, meestal leuk en bovendien bieden ze vaak een handige uitkomst voor wie eigenlijk wat te breedsprakerig is (zoals ikzelf). In verzen met langere regels ogen enjambementen vaak wel wat knullig.

    Ik ben nu wel al een tijdje vergeefs op zoek naar het ollebolleke dat, vermoed ik nu, ergens in Knotwilgs laatste repliek van gisteren moet schuilgaan, listig verborgen door elke regel een enjambement te geven en dan alle regelsprongen weg te halen…

Geef een reactie

