Skip to content

Tussen woord en wonder

22 januari 2013

Het is een tekst waarin elke zin met dezelfde woorden begint. Een tekst waarvan de schrijver voor de inhoud staat en hem zo mooier maakt. Een tekst die weet en daarom niet hoeft uit te leggen.

Het is ook een tekst die er zelf staat. Een tekst die staat gepubliceerd omdat oude vrienden lange armen en tenen hebben. Een tekst die getekend is door meer dan één politiek inzicht. Een tekst die niet de laatste zal zijn. Een tekst die in twee landen tegelijk gelezen en gerespecteerd maar zelden begrepen kan worden.

De voorbije jaren keek deze tekst in de spiegel. Dat was bepaald fraai. De woorden, de wondes aan anderen toegebracht. Een signaalwoord van opsomming ook dat telkens elders mocht staan. Werkwoorden en de heruitvinding van zichzelf.

Het is een tekst van luidruchtige tegenstellingen. Tussen heden en verleden. Tussen hoofdletter en eindpunt. Tussen de platste commercie en de goedkoopste jaloezie. Het is een tekst van woorden. Omdat teksten nu eenmaal niet enkel uit ideeën kunnen bestaan.

Het is een tekst waarvan ik ben gaan houden. Omdat het mijn tekst is. Omdat het me een spiegel voorhoudt. Omdat alles wat ik daarin zie mij telkens weer uitdaagt. Een tekst die mijn persoon beter weerspiegelt dan ikzelf. Maar die overwegend geniaal is. Die persoon heet Yves Desmet Astrid Bryan Siegfried Bracke Erwin Mortier. Maar dat wist u al lang. Want alles wat hierboven staat kan alleen maar over hem gaan. Toch?

LINKS:

No comments yet

Geef een reactie

