Skip to content

Waar blijft die lifestyle?

21 januari 2013

Apache wordt volwassen. Het heeft eventjes geduurd, maar dat was te verwachten, want wie is er van de ene dag op de andere honderd procent matuur? Niemand natuurlijk, behalve onze hoofdredacteur, die kwam naar verluidt met snor en plastron ter wereld.

Tot nu toe beperkte Apache zich tot ernstige journalistiek over relevante onderwerpen. Iets over ongeregeldheden met de aankoop van helikopters door het Belgisch leger, bijvoorbeeld. Of iets over de zeepbel die het huidige businessmodel van de Vlaamse kranten is. Interessante zaken die je nergens anders las. En dat was goed, want daar was Apache voor opgericht.

Maar daarmee ben je natuurlijk nog geen écht medium. Vergelijk de pure player even met uw vertrouwde papieren krant, en het wordt meteen duidelijk wat Apache nog miste.

Grootste manco was zonder enige twijfel het gebrek aan zogenaamd snedige Wetstraat-analyses, geschreven door een analist die zich intelligenter acht dan politici, maar al bij al weinig bijdraagt aan het debat. Maar Apache had ook nog geen melige columns over het Vlaamse gezinsleven. En de laatste hype, satirisch bedoeld nepnieuws, is ook nooit echt van de grond geraakt op Apache.

Gelukkig is er nu een inhaalbeweging ingezet. Zo beschikt Apache sinds enige tijd over Peter Casteels (die op zijn beurt over zijn eigen logo beschikt). Casteels weet met prachtige pretentie politici en publicisten neer te pennen, en durft daarbij ook volledig aan het punt van de discussie voorbijgaan.

En wij lezen sinds kort ook Herman Loos, die zijn Vlaams gezinsleven in Zuid-Frankrijk mag toelichten. Goed, Herman Loos is geen tweede Tom Heremans, maar dat kan nog komen. Geef die Herman wat krediet, zeg ik, het komt wel goed met die jongen.

Satire dan: naar het schijnt is het Tom Cochez die het laatste wapenfeit pleegde, over Marc Van Peel. Het ontbrak misschien een beetje aan scherpte, aan humor en aan originaliteit, maar laat ons eerlijk zijn: daar ontbreekt het de vaandeldragers van het genre, De Rechtzetting en De Raaskalderij, ook geregeld aan.

Het enige wat Apache nog echt mist, zijn advertenties voor lifestyleproducten die als journalistiek verpakt worden. En dan is het helemaal een medium zoals alle andere. Precies wat we nodig hadden.

Peter Casteels

Afgaande op dit ‘logo’ zou je denken dat Casteels’ columns thuishoren in de rubriek satire. Het zou een en ander verklaren.

LINKS:

4 reacties leave one →
  1. 21 januari 2013 23:56

    Nadat jullie zelf enkele jaren geleden mijn toenmalig collega-columnist Tom Lievens hadden neergepend, nam ik aan dat jullie me gedoogden. Maar dat was natuurlijk naïef van mij.

    Gelukkig verzacht een onnozele constructie als ‘met prachtige pretentie politici en publicisten neerpennen’ de pijn enigszins.

  2. 22 januari 2013 09:02

    Staar je niet te blind op de onnozele contructies, die staan er maar om mijn poëtische frustraties (die dichtbundel komt er nooit, heeft mijn uitgever eindelijk durven toegeven) te luchten.

    Denk in plaats daarvan eens diep na over, bijvoorbeeld, die column over het artikel van De Croo in De Groene Amsterdammer. Columnisten mogen wat scherper en geëngageerder zijn dan journalisten, allicht, maar het blijft hen sieren als ze een ernstige analyse proberen maken in plaats van met lukrake argumenten op de man te schieten.

    Goed toch, dat het niet teveel pijn doet. Je column over de non-zaak-Heremans vond ik wel weer erg goed. Beschouw deze uitzending dan ook als een vaderlijke oorvijg. Je kan het wel, Peter, maar je moet er wel zélf je best voor willen doen.

  3. 22 januari 2013 13:10

    Waarde heer Emile,

    als een voorschot op eventuele teleurstellingen, zie ik me genoodzaakt te melden dat een eenmalige introductie van mijn Betere Leven me ruimschoots voldoende is. Mijn gezinsleven kan u volgen op mijn persoonlijke blog. Er gebeurt weinig noemenswaardig, maar in de foyer is het aangenaam keuvelen met mijn moeder. Mijn vader is zwijgzaam maar serveert goede Ierse whisky. Wees welgekomen.

    Uw trouwe luisteraar,
    herman.

  4. 22 januari 2013 14:39

    Blij dat te horen. Recurrente introducties, daar zitten wij niet op te wachten.

Geef een reactie

