Skip to content

Fritzgerald

19 december 2012

Maurice: “Wij onderbreken dit programma voor een pas binnengelopen bericht. Ons werd zonet gemeld dat de hoofdredacteur van ons radiostation in werkelijkheid niet gewoon ‘Auguste Plasky’ zou heten. Emile, jij staat bij de hoofdredacteur op dit moment, kan jij ons meer vertellen?”

Emile: “Inderdaad, Maurice. Ik verkeer niet toevallig in de gelegenheid om de beroemde hoofdredacteur enkele vragen te stellen omtrent de naamkundige onthullingen. Dat zal ik nu dus doen. Ahum.”

Radio Plasky: Auguste Plasky, u heeft altijd bekendgestaan als Auguste Plasky. Maar recent onomastisch onderzoek heeft aangetoond dat u feitelijk Auguste F. Plasky heet.
Auguste: “Inderdaad.”

Radio Plasky: Kan u ons vertellen waarvoor die F. staat?
Auguste: “De F. staat voor Fritzgerald.”

Radio Plasky: Fitzgerald?
Auguste: “Neen, Fritzgerald. Met een r. Frrrrrritzgerald.”

Radio Plasky: Dat is niet zoals de Ierse naam…
Auguste: “Natuurlijk niet! Het is geen Ierse naam, want ik heb geen Ierse wortels.”

Radio Plasky: Euh, goed. Bedankt, Auguste Fritzgerald Plasky, voor deze interessante toelichting. Dit was Emile Plasky voor Radio Plasky, over naar de studio.
Auguste: “Als ge mijn stamboom langs de moederszijde van mijn vader bekijkt, dan ziet ge daar dat nonkel Fritz…”

Radio Plasky: Bedankt, Auguste.
Auguste: “Bon, technisch-genealogisch was dat geen echte nonkel, natuurlijk, maar wij noemden…”

Radio Plasky: Inderdaad. Bedankt, Auguste. Dit was Emile…
Auguste: “Maar ge laat mij niet uitspreken en ik denk dat dit toch wel belangrijk is. Want deze nonkel, enfin, die wij dus nonkel noemden…”

Radio Plasky: Over naar de studio! Maurice!

Maurice: “Bedankt Emile, voor deze bijdrage. En dan kan u nu luisteren naar een gastprogramma.”

No comments yet

Geef een reactie

