Skip to content

Dé plek waar de Vlaming zijn commentaar op televisie kwijt wil

7 september 2012

Het gaat van kwaad naar erger. Wat denkt u hier bijvoorbeeld van?

Tijdens dit historische tv-seizoen volgt De Standaard niet alleen de kijkcijfers op, maar ook de discussie op de sociale media – en dan vooral Twitter, dé plek waar de Vlaming zijn commentaar op televisie kwijt wil.

De Standaard zal bespreken hoe men op Twitter tv-programma’s bespreekt. Wij horen u denken: dat is gezwets over gezeik over gezever. En dan komt het nog eens op de radio ook: gezwam over gezwets over gezeik over gezever. En wij kunnen u geen ongelijk geven.

Onderaan het artikel staat evenwel interessante informatie: harde cijfers. Wat gebeurt er concreet op Twitter? Hoeveel berichten over tv-programma’s verschijnen er op dé plek waar de Vlaming zijn commentaar op televisie kwijt wil? Dit is de top-vijf volgens een bedrijfje dat Engagor heet:

  1. So You Think You Can Dance: 686 tweets
  2. De Zevende Dag: 602 tweets
  3. Reyers Laat: 279 tweets
  4. Deadline 14/10: 274 tweets
  5. Belgium’s Got Talent: 272 tweets

Die week waren er dus twee uitschieters op Twitter, dé plek waar elke Vlaming zijn commentaar op televisie kwijt wil, die meer dan 600 keer betweet worden. Verder haalt geen enkel programma 300 vermeldingen. Laat ons deze verbluffende, overweldigende cijfers eens in perspectief proberen plaatsen.

De kijkcijfers van vorige week zijn nog niet bekend gemaakt door het Centrum voor Informatie over de Media, dus kunnen we alleen die van vorig jaar erbij halen en hopen dat een week televisie van begin september 2011 te vergelijken valt met een week televisie van begin september 2012. Weinig wetenschappelijk, maar we moeten het doen met wat we hebben. Dit was de top vijf in 2011:

  1. Het Goddelijke Monster: 1.224.338 kijkers
  2. Thuis: 1.053.888 kijkers
  3. Het 7 Uur-Journaal: 1.034.131 kijkers
  4. Boer Zkt Vrouw: 997.146 kijkers
  5. Man Bijt Hond: 965.463

Andere weken in september 2011 tonen hetzelfde patroon: de vijf best bekeken programma’s hebben steeds tussen de 1,2 miljoen en 900.000 kijkers. Als we dan toch weinig wetenschappelijk bezig zijn, laat ons dan nog verder simplifiëren: de vijf best bekeken programma’s hebben altijd minstens/ongeveer één miljoen kijkers.

Goed. Eén miljoen kijkers. En hoeveel tweets, zo gemiddeld, voor de top vijf? 423. Dat wil zeggen dat… waar zitten die nerds van Plasky Statistics!? Hier, nerds, reken even uit… bedankt… dat wil zeggen dat niet minder dan 0,04 procent van de Vlamingen die een topprogramma bekijken over die uitzending twittert.

Nul komma nul vier procent. Wow, amai, spectaculair. Snel, laat wat praatjesmakers uit de communicatiesector op deze relevante gegevens los. Dan kunnen we er met nietszeggende citaten, die we analyses noemen, een belangwekkend artikel over publiceren.

Twitter, dat is dé plek waar de Vlaming zijn commentaar op televisie kwijt wil.

[ ]

Hierboven had eigenlijk een grafiekje moeten staan dat 0,04% visueel verduidelijkte. Maar op geen enkel diagram was 0,04% zichtbaar.

LINKS:

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s