Skip to content

Lezing over bijbelvastheid

1 maart 2012

Wanneer luisteraar Eva ophoudt onbeschaamd ‘seks!’ door de ether te gillen, daarmee onze stelling stofferend dat zij die geen onderscheid kunnen maken tussen ‘seks’ en ‘sex’ beklagenswaardig zijn, zullen wij een anekdote vertellen, die gerust als parabel mag opgevat worden.

Grootvader Plasky woonde destijds met zijn gezin in Sint-Pieters-Jette, alwaar hij een apothekerszaak bezat. In het laboratorium van deze apotheek, waartoe niemand anders dan grootvader toegang had, hield hij in het geniep ook een kleine degelpers. Met deze pers drukte grootvader een gespecialiseerd blad waarin onder meer zijn erotisch getinte verzen een vaste plaats hadden. Omdat de inhoud van het blad nogal levenslustig maar weinig legaal van aard was, had grootvader hierover een gentlemens agreement gesloten met de champetter. Dit was hem niet moeilijk gevallen, want de champetter was een groot liefhebber van poëzie.

Het gentlemens agreement was echter van weinig nut tijdens de bezetting van ’14-’18. De invloed van de joviale champetter op de norse Pruisen bleek zeer gering. En zo poogde op een onzalige nacht een Duitse patrouille grootvaders apotheek binnen te vallen. Er werd luid op de deur gebonsd en verklaard dat men op zoek was naar buitenwettelijk drukwerk. Grootvader vermoedde dat de bezetter zijn nichegedichten niet kon smaken en stuurde vrouw en kinderen naar boven. Hij nam de knuppel ter hand waarmee hij tijdens wandelingen opdringerige honden van zich af placht te slaan, en opende de deur.

Wat zich toen precies heeft afgespeeld, heeft grootvader nooit willen vertellen. Maar toen grootmoeder met de kinderen naar beneden mocht komen, zaten er vijf Duitse soldaten bedeesd, geblutst en aan handen en voeten geboeid op keukenbank. Vóór hen, op de keukentafel lag een ondertekende verklaring, waarin de soldaten bekenden dat zij hadden proberen inbreken in grootvaders laboratorium om drugs te stelen. Alle vijf bleken zij een enveloppe met opiaten op zak te hebben.

Terwijl grootmoeder vijf kopjes kamillethee zette voor de onfortuinlijke krijgsgevangenen, telefoneerde grootvader naar hun officier van wacht. In een Duits dat de keizer zelf niet had misstaan, maakte hij zich flink boos over de vijf verslaafde inbrekers in buitenlandse loondienst. Even later werden de stakkers opgehaald door hun commandant. Met een kleine vrachtwagen, want verscheidene onder hen liepen moeilijk na de aanvaring met grootvaders knuppel. Grootvader drong er op aan de vijf voor de krijgsraad te brengen, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. Naar verluidt kwamen zij er vanaf met twee weken patattenjas.

Nadien wees grootmoeder grootvader erop dat zijn gedrag in deze niet heel christelijk was geweest. Onschuldige soldaten fysiek mishandelen en valselijk beschuldigen om activiteiten te verhullen die ook al niet christelijk waren – zo stond het niet in de Bijbel, aldus grootmoeder, die zeer gelovig was. Maar grootvader sprak:

“Met de Bijbel onderscheiden wij de jongens van de mannen. Wanneer wij jongens zijn, hebben wij een Bijbel nodig die ons regels aanreikt. Maar door het leven zelf hiertoe gedwongen, schrijven wij op een bepaald moment onze eigen regels (en dit is wanneer jongens mannen worden). De Bijbel blijft ons dierbaar, als nuttig referentiewerk, maar hij is geen man die niet volgens zijn eigen code leeft.”

Na de oorlog ontving grootvader de Burgerlijke Medaille 1ste klas, omdat hij zo’n puik drukwerk had geleverd aan vaderlandslievende spionagenetwerken. Zelf hechtte hij hier weinig waarde aan, maar voor ons kleinkinderen was de medaille een intrigerend stukje speelgoed.

2 reacties leave one →
  1. Kwaes permalink
    8 maart 2012 22:59

    Ik meen toch enige obsessieve drang te kunnen bespeuren aangaande luisteraar Eva en seks. Of sex. Secs, voor mijn part.

  2. Kwaes permalink
    18 april 2012 19:43

    Broeders en verdere familie, heeft uw hoge leeftijd u mogelijkserwijze het ziekbed in geholpen, of verder op de weg?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s