Skip to content

De eindeloze marketeerstantra

24 november 2011

In de nuttige reeks van Apache over Vlaamse hoofdredacteurs wordt Yves Desmet aangehaald als een voorbeeld van de marketeer-hoofdredacteur. Voor wie dacht “nou, nou, is dat niet wat overdreven, die beste Yves heeft destijds met de X-dossiers toch knappe onderzoeksjournalistiek gebracht” schreef Desmet vorige week een stukje op Villamedia.nl.

Desmet stelt, nog maar eens, vast dat wat lezers beweren en wat lezers doen niet hetzelfde is. In casu: ze beweren wel dat ze al die extra weekendbijlages niet lusten, maar intussen blijken de verkoopscijfers van de weekendkranten toch te stijgen. De conclusie ziet u van mijlenver komen: de lezer is hypocriet en de krant heeft gelijk want zij geeft de lezer wat hij eigenlijk wil.

Doodmoe worden wij van die marketeers die de verantwoordelijkheid voor hun kwaliteitsimplosie bij de lezer leggen. Een redactie die het volk begint te geven wat het wil, eindigt met een krant zoals Het Laatste Nieuws. Of erger. Spreek me niet tegen, Yves Desmet, de zaligmakende verkoopscijfers bewijzen het.

Als Yves Desmet op zijn marketeersorgeltje voortdurend hetzelfde deuntje mag draaien, mogen wij ook in herhaling vallen: een kwaliteitskrant maak je niet door de instincten van hogeropgeleide lezers te bevredigen, maar door de intellectuele noden van alle lezers te bevredigen.

Als De Morgen zich haar progressief profiel zou aanmeten om ideologische in plaats van commerciële reden, zou ze dat snappen. Maar ja.

Een goed marketeer durft zichzelf verkopen. Ook in het buitenland. Ook als hij daarvoor moet liegen over zijn functie bij de krant.

LINKS:

One Comment leave one →
  1. 25 november 2011 00:11

    Ook Joël De Ceulaer en een andere Plasky-uitzending hebben het hier al ’s over gehad. Hardleerse kerels, die pseudohoofdredacteurs.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s