Skip to content

Ge staat voor het beeld, ik kan het nieuws niet zien

11 november 2011

De personeelsdienst van de VRT heeft het niet onder de markt. Heidi Lenaerts heeft een kind gekregen, Martine Tanghe borstkanker en Marc Morren een hartstilstand. Dit alles werd ruim geafficheerd in alle media, alsof het ons iets had moeten kunnen schelen.

Het is inderdaad zeer erg voor de betrokkenen. Maar ik ben niet betrokken en ik wil ook niet betrokken worden. Elke dag gaan onnoemelijk veel mensen gebukt onder onnoemelijk veel leed. Wie zich dat allemaal aantrekt, wordt depressief, of gaat voor het Leger des Heils werken. Of allebei.

Journalisten zijn geen nieuws, zij verslaan nieuws. Als ze goed hebben gewerkt, krijgen ze op een dag een mooie necrologie van een collega. Eerder wil ik hen niet in mijn journaals zien.

2 reacties leave one →
  1. 18 november 2011 19:58

    Akkoord dat de media soms een beetje teveel naar de eigen navel zitten te staren. Maar anderzijds: iemand als Martine Tanghe is méér dan zomaar een medium dat het nieuws voorleest. Het is iemand die ons al vele jaren (persoonlijk kan ik mij het tijdperk voor Martine Tanghe niet herinneren) het nieuws brengt, en voor heel veel mensen een vertrouwd gezicht is geworden. Tanghe bracht het nieuws altijd op een zeer menselijke manier, en het nieuws dat zij een zeer smerige ziekte heeft, raakt de mensen dan ook. Het is relevant, het is nieuws dat veel mensen belangrijk vinden én het helpt om nog eens de aandacht op kanker te vestigen. Daar kunnen ook die “onnoemelijk veel anderen” waar jij het over hebt, alleen maar wel bij varen.

  2. 23 november 2011 01:01

    Het is inderdaad niemand toe te wensen een kind te krijgen dat afstamt van Heidi Lenaerts, zelfs Heidi Lenaerts niet.

Geef een reactie

