Skip to content

Een teken aan de wand

22 augustus 2011

Een tijdje geleden sprak ik met een vriend die zijn boterham verdient als communicatieboy bij een bedrijf dat op dat moment tamelijk in de problemen zat. Ik vroeg hem hoe de zaken ervoor stonden, en of het een beetje lukte om te communiceren terwijl zijn werkgever zo lag te spartelen.

“Ach,” antwoordde hij, “dat valt wel mee. Morgen houden we bijvoorbeeld een persconferentie.”
“Wacht even,” dacht ik luidop, “jullie zitten met een groot probleem, jullie weten nog niet waar dat probleem vandaan komt, jullie weten al helemaal niet hoe jullie het gaan oplossen en intussen voert de concurrentie een bikkelhard offensief.”
“Dat is een perfecte samenvatting”, knikte mijn vriend, blij dat er blijkbaar toch iets was blijven hangen van zijn eeuwige klaagzangen op café.
“Waarom organiseren jullie dan een persconferentie?” vroeg ik.
“Omdat we iéts moeten doen tegen de oprukkende concurrentie”, verklaarde hij.
“Maar jullie zullen de grond ingeboord worden door de journalisten!” wierp ik op. “Die persconferentie gaat zich tégen jullie keren!”
“Ik ben er zeker van dat het helemaal in orde komt met die persconferentie”, zo zei mijn vriend. “Niet omdat ik vertrouwen heb in de situatie — mijn god, ik weet hoe rampzalig de situatie is —, maar omdat ik het volste vertrouwen heb in de middelmatigheid van de journalisten.”

(Toen ik hem enkele dagen na die persconferentie opnieuw zag, moest ik tot mijn spijt hem en zijn triomfantelijke grijns gelijk geven.)

One Comment leave one →
  1. Meldpunt Rake Klappen permalink
    24 augustus 2011 22:21

    Misschien eentje voor Plasky Statistics. Het Humo-interview met Karel De Gucht.
    Eens tellen hoeveel klappen Eric Goens denkt te geven, en hoe vaak Karel – subtiel en minder subtiel – punten binnenrijft. Mooi.

Geef een reactie

