Skip to content

Alles heeft zijn waarde en alles heeft zijn tijd

17 augustus 2011

In de New York Review of Books, in het algemeen een interessant magazine, lezen wij een artikel van Edward Mendelson. Hij bespreekt, klaarblijkelijk naar aanleiding van de film Helvetica, het lettertype Helvetica. Helvetica is misschien het beroemdste lettertype ter wereld en de film is zeker aardig, maar even zeker ook te lang — daarover zijn wij het eens met Mendelson.

Over bijna al de rest niet. Mendelson verkettert Helvetica. Voor hem is Helvetica niet minder dan een totalitaire vijand die elk individualisme wil verpletteren. Even lijkt hij zelfs op weg om elke schreefloze letter te vervloeken. Hij valt ontwerpers aan die meer met theorie dan met praktijk bezig zijn, maar gaat dan zo op in zijn eigen theorie daarover, dat hij de praktijk van Helvetica uit het oog verliest.

Nu ben ik zelf geen grootgebruiker van Helvetica, maar u hoort mij niet ontkennen dat er best aardige dingen mee gedaan kunnen worden. Ook een neutraal karakter is een karakter, en soms is dat precies wat een ontwerper nodig heeft. Ik zag bijvoorbeeld ooit heel knappe ontwerpen voor geneesmiddelenverpakkingen met Helvetica.

Verder doet Mendelson zijn best een encyclopedische kennis te etaleren, waarbij hij zich helaas af en toe op foutjes laat betrappen door lezers. Bijvoorbeeld:

No one knows the origin of the word “serif,” which seems to date back to the early nineteenth century, when sans-serif types came into common use in cheap newssheets and broadsides.

Daar vergist Mendelson zich. Het woord ‘serif’ laat zich in het Nederlands vertalen als ‘schreef’. Valt het u op hoe hard die woorden op mekaar lijken? ‘Schreef’ is niets anders dan een uit onbruik geraakt synoniem voor ‘streep’, en dat is dan ook precies wat een schreef is: een streep.

Mendelson laat zich eerder leiden door rancuneuze sentimenten dan door oprechte liefde voor goede typografie. Zo’n attitude levert zelden geweldige recensies op en ook nu weer niet. Dat er een aantal feitelijke foutjes instaan, is dan nog het minste.

Maar erger dan de dictatuur van de multinationals, is de luiheid van ontwerpers.

LINKS:

Er zijn beslist betere stukken over Helvetica geschreven dan die van Mendelson, die daarom niet altijd minder kritisch zijn:

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s