Skip to content

Leve het NRC Handelsblad! (deel 2)

4 augustus 2011

Gisteren bewezen wij met harde cijfers dat De Standaard lijdt onder de grenzeloze verering van oud-hoofdredacteur Peter Vandermeersch. Vandaag pikken wij er een artikel uit waaruit blijkt dat alle journalistieke deontologie — toch al zo zeldzaam — resoluut over boord gaat wanneer Vandermeersch zijn nieuwe krant in het spel is.

Zo lazen wij op 8 maart 2011 een verbluffend staaltje Vandermeerschverheerlijking, niet pijnlijk omdat het zo’n domme en overduidelijke idolatrie is, maar omdat het de zaken volstrekt verkeerd voorstelt. Het is gewoon een leugenachtig artikel. Steven De Foer, het verbaast niemand dat hij het is, schreef over de concurrenties tussen het NRC Handelsblad en De Volkskrant:

Veel meer nog dan journalistieke ideeën zijn agressieve marketingtechnieken vanuit Vlaanderen naar Nederland overgewaaid, sinds Christian Van Thillo en zijn Persgroep daar verschillende kranten overnamen. Toen zowat vijftien jaar geleden in Vlaanderen de gewoonte ontstond om lezers te lijmen met gratis dvd’s en andere acties, haalden de Nederlandse krantenmakers daar de neus voor op. Een lezer verleidde je met artikels, niet met cadeautjes. […] Zaterdag bood De Volkskrant een abonnement van een half jaar aan voor 99 euro in plaats van 153 euro, en daar kreeg je dan een Nespresso-apparaat bovenop dat in de winkel 99 euro kost. Past goed bij die gratis dvd van The American, de jongste film met George Clooney.  […] Vandermeersch reageert stoïcijns. ‘Als ze George Clooney moeten inzetten om ons tegen te houden, zijn wij goed bezig.’

Wat in het hele artikel nergens vermeld wordt, is dat niet de Persgroep van de Volkskrant maar het NRC Handelsblad dat opbod in Nederland heeft ingezet, door een abonnement voor twee jaar aan te bieden met een korting van 235 euro én een iPad. Dat geeft plots wel heel ander beeld van die concurrentiestrijd.

Steven De Foer laat ook twee specialisten aan het woord, Piet Bakker en Paul Disco, en kijk, is het niet toevallig en en fantastisch hoe die over de hele lijn grote supporters van Vandermeersch en zijn NRC Handelsblad lijkten te zijn? Ja, een beetje te fantastisch en toevallig zelfs. Zowel Bakker als Disco zijn in werkelijkheid kritisch voor Vandermeersch.

Op 2 maart verscheen er een stuk van Disco met de duidelijke titel: ‘NRC kiest voor de aanval: riskante strategie’. Zo duidelijk was het stuk, dat Vandermeersch zelve een (niet-inhoudelijke) reactie dacht te moeten geven. Ook Bakker reageerde,  kritisch voor zowel NRC Handelsblad als De Volkskrant.

De hele verafgoding van Vandermeersch is niet alleen belachelijk en irritant, maar dus ook schadelijk voor de berichtgeving. En die platte PR-prietpraat verschijnt dus zomaar in de gazet! Wat doet een snul als Steven De Foer eigenlijk nog op een krantenredactie?

Langs de andere kant: er is niemand die zo beaat de hoeven van Vandermeersch' ruiterstandbeeld kan kussen als Steven.

Overigens zou je denken dat een nieuwe hoofdredacteur zo snel mogelijk komaf wil maken met de erfenis van zijn voorganger en zijn eigen ideeën wil doordrukken. Niet zo bij Bart Sturtewagen en Karel Verhoeven: die hebben blijkbaar zo’n gebrek aan eigen visie op hun krant dat het beste wat ze kunnen bedenken het slaafs verafgoden van Vandermeersch is.

Nee, doe ons dan maar De Morgen. Dat heeft ook een nieuwe hoofdredacteur, Wouter Verschelden, en die komt van De Standaard, waar hij onder Vandermeersch politiek journalist was. Verschelden wil zijn voorganger Klaus Van Isacker zo snel mogelijk doen vergeten; hij heeft een geheel eigen visie op De Morgen: die moet er zoveel mogelijk gaan uitzien als De Standaard van Peter Vandermeersch.

Als het van deze visionaire types afhangt, wordt de hemelpoortbewaker binnenkort vervangen door een nieuwe Sint-Petrus. Hallelujah!

LINKS:

2 reacties leave one →
  1. 5 augustus 2011 13:41

    Oh boy, die Direct Marketing acties ook altijd hé. Bij Knack bieden ze nog altijd die set valiezen aan, die al drie jaar ligt te rotten in hun magazijnen …

  2. Kuifje wil een nieuwe kleur trui permalink
    2 september 2011 23:51

    Die valiezen waren bedoeld voor scheidende redacteuren (“Ge kunt uw koffers pakken, vrind!”)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s