Skip to content

Leve het NRC Handelsblad! (deel 1)

3 augustus 2011

Wist u dat er een verguld ruiterstandbeeld van Peter Vandermeersch staat in de hal van de kantoren van De Standaard?  Nieuwe journalisten moeten daar, vóór de ondertekening van hun contract, trouw zweren aan de principes van Zijne Marketeerigheid. Wie dat niet doet komt er niet in, zo simpel is het. Vandermeersch is een jaar weg bij De Standaard, maar wordt er meer dan ooit geadoreerd.

De binnenhuisdecoratie van De Standaard is onze zaak niet, maar hun berichtgeving natuurlijk wel. Hoe zou die veranderd zijn sinds Vandermeersch’ vertrek? Hij kon zichzelf minder vaak in rubrieken opvoeren, maar over zijn nieuwe krant kon dan weer vaker bericht worden. Om zelf uit te zoeken hoe het zit zijn wij te lui, en dus hebben wij  Plasky Statistics onze krantenarchieven in gestuurd.

Dit is niet het gouden ruiterstandbeeld, maar het komt conceptueel wel dicht in de buurt.

Op 30 juni 2010 werd bekend gemaakt dat Vandermeersch het NRC Handelsblad zou gaan leiden. Dat is ruim een jaar geleden en dus kunnen we nagaan hoe vaak De Standaard op een jaar tijd over NRC Handelsblad schrijft. We tellen daarbij alleen artikels die specifiek over de krant gaan. Stukken die zijn overgenomen, berichtgeving die melding maakt van informatie uit NRC Handelsblad en artikels over de Nederlandse kranten in het algemeen zijn niet meegerekend. Dit zijn de resultaten:

  • 1 juli 2005 — 30 juni 2006: 2 artikels
    Meer dan dat NRC.next verschijnt, valt er niet te melden.
  • 1 juli 2006 — 30 juni 2007: 13 artikels
    Er waren geruchten dat PCM, eigenaar van NRC Handelsblad, een gratis krant zou uitbrengen en dat er een stoelendans bij de eigenaars van PCM zou plaatsvinden. Weinig feiten en veel speculatie, maar wel een interessante periode.
  • 1 juli 2007 — 30 juni 2008: 3 artikels
    Niets aan de hand bij NRC Handelsblad, dat hoogstens met de lancering van een boekenwebsite in het nieuws komt.
  • 1 juli 2008 — 30 juni 2009: 16 artikels
    Dit was een erg woelige periode voor de Nederlandse krantenmarkt. PCM werd verkocht aan de Persgroep, die de tak NRC Media afstootte. Vijftien van de zestien artikels over NRC Handelsblad  behandelen die overname.
  • 1 juli 2009 — 30 juni 2010: 17 artikels
    Opnieuw een turbulent jaar, waarin NRC Media geveild en uiteindelijk verkocht werd aan Egeria en Lux Media, waarna hoofdredacteur Donders ontslag nam. Op 30 juni werd Vandermeersch aangekondigd als nieuwe hoofdredacteur. Bijna alle artikelen gaan over de verkoop van het blad.

Ontwaren wij hier een patroon? In heftige jaren worden er tussen de dertien en zeventien artikels per jaar aan NRC Handelsblad gewijd. In nieuwsarme jaren stuikt dat aantal, zoals je mag verwachten, in mekaar. Wat dan in de periode 2010-2011, toen er ook niet gek veel hard nieuws over NRC Handelsblad te rapen viel? Een vijftal artikels? Of zou er een Vandermeersch-effect zijn en zouden we opnieuw rond de vijftien artikels vinden?

  • 1 juli 2010 — 30 juni 2011: 36 artikels
    Er is weinig interessant bedrijfsnieuws over het NRC Handelsblad te melden, omdat de verkoopssoap helemaal is afgerond. Desalnietemin: 36 artikels.  Daar zitten pareltjes bij over de verhuizing van de kantoren van het NRC Handelsblad naar Amsterdam, de niet-deelname van de hoofdredacteur aan De Slimste Mens ter Wereld, en het feit dat de krant “dikker en spannender” wordt.

In een grafiekje gegoten, ziet het er zo uit:

© Plasky Statistics 2011


Het was niet genoeg dat Vandermeersch voortdurend in De Standaard aan bod kwam toen hij er nog hoofdredacteur was — herinner u dat artikel waarin hij met een diëtiste aan de slag gaat — maar nu hij bij een andere krant zit verbetert dat er niet eens op. Vandermeersch’ exploten, nieuwswaardig of niet, blijven de krantenkolommen vervuilen en we kunnen het niet eens meer op hem steken.

Daarom hakken we extra hard in op het journaille van De Standaard dat zich met die misplaatste idolatrie inlaat. Want los van de waanzinnige hoeveelheid artikels over Vandermeersch en zijn Hollandse gazet, is er ook de twijfelachtige inhoud van die artikels. Wij durven zeggen gerust zeggen dat het daarbij soms om ronduit misleidende verslaggeving gaat. Hoe het daar precies mee zit, kan u morgen op deze zender horen. Zelfde tijdstip, zelfde frequentie! Stay tuned, kids!

Toegeven, hij heeft een erg inspirerende kop. Als je naar hem kijkt, móet je wel over hem schrijven! Toch?

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s