Skip to content

’n Kritische attitude

29 juli 2011

Juicht, vrienden, juicht: Peter Vandermeersch deelt ons op zijn blog mee welke diepgaande inzichten hij heeft verworven over zijn krant NRC Handelsblad dankzij een lezersenquête. De reeks telt vier afleveringen (hij heeft veel inzichten verworven). Die staan ook allemaal op mediakritiek.be, dus dan moet het wel belangwekkend zijn.

Alexander Pleijter, die in één blogpost gemiddeld meer zinnigs meldt over de media dan tot nog toe Vandermeersch in zijn hele carrière, maakt er op denieuwereporter.nl een fijnzinnige bedenking bij:

Mooi dus dat Vandermeersch zo open is over de uitkomsten van het lezersonderzoek (vaak houden kranten die angstvallig geheim), maar het maakt ook wel duidelijk dat zulk onderzoek over het algemeen weinig concrete verbeterpunten oplevert.

Als toemaatje zijn er de schampere vaststellingen van Paul Disco in de commentaarsectie, die de hele zaak “meer PR dan journalistiek” vindt en de opmerking van een zekere Ingrid die stelde dat “de qoutes van de lezers die hij gebruikte zo lukraak [waren], dat je er niets mee kan. […] Peter Vandermeersch kenmerkt zich in zijn blogs wel vaker om op een creatieve manier kritiek te interpreteren en te pareren.”

Wij vragen ons af of Vandermeersch’ beleid bij NRC Handelsblad al niet genoeg aandacht krijgt in De Standaard, dat ook mediakritiek.be zijn stukken moet overnemen. Hoeveel aandacht krijgt Vandermeersch’ nieuwe speeltje dan wel van zijn oude speeltje? Dat hebben wij laten uitrekenen door Plasky Statistics. Meer hierover in een volgende uitzending.

"Ook gesterkt door dit lezersonderzoek willen we doorgaan met het maken van een krant die zich ontwikkelt in de breedte en in de diepte; die helder gestructureerd is en een overzichtelijke lay-out heeft; waarvan de vormgeving de genuanceerde inhoud ondersteunt. Een krant ook die luistert naar de lezers maar ook eigenzinnig en koppig is. Een krant van het hoofd, maar ook van het hart. Want daar staat elke redacteur van NRC voor." Ja hoor, mediakritiek.

LINKS:

2 reacties leave one →
  1. 30 juli 2011 09:24

    Tja, het is spijtig, maar niet de schuld van mediakritiek.be dat er in Vlaanderen zo weinig aan mediakritiek gebeurt (en altijd door dezelfden). Ik begrijp dan ook wel dat ze ook dit soort “meta-media” artikels moeten overnemen om het niet helemaal te laten stilvallen.

    Radio Plasky (en soms ook Bladspiegel) kan je ook onder mediakritiek plaatsen, maar ik weet niet of de unieke stijl nog zou werken als ze gemixt wordt met andere artikels.

    Ik denk dat het vanaf volgende week weer interessanter wordt, wanneer Tom Naegels terug aan het werk gaat als ombudsman van De Standaard. Hopelijk zet het anderen aan om ook eens hun mening te geven.

  2. 30 juli 2011 18:39

    @Jan: Eén van de meest fundamentele kritieken op de media, is dat het allemaal snel en veel moet zijn, waardoor ze de kwaliteit niet meer bewaken. Daar als mediacriticus aan meedoen, zou paradoxaal zijn.

    Zelf zou ik erg graag een krant lezen die
    – niet noodzakelijk het snelste is
    – bronnen nagaat
    – redacteurs ter plekke stuurt
    – geen gossip publiceert
    – geen 20 pagina’s over de Breivik van de dag publiceert gedurende een maand, en daarna niets meer
    – maar wel een brede aandacht blijft hebben voor wat belangrijk is en was
    – die wetenschappelijke publicaties, peilingen en andere onderzoeken publiceert met kennis van statistiek
    – en over een eindredactie beschikt

    kortom, een kwaliteitskrant.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s