Skip to content

Jouw antipersoon is niet mijn antipersoon

14 juni 2011

Van al mijn mensafstotende eigenschappen is de niet te stuiten flauwe-woordspelingendrang mij het dierbaarst.

Wanneer ik een woordspeling op een ander bespeur, kan ik dan ook razendsnel nagaan of het om puike, goedgemaakte taalgoochelarij gaat, dan wel om een rasechte flauwe woordspeling.

Stap 1: ik vraag me af of ik ze zelf had kunnen maken. Is het antwoord positief, dan ziet het er al slecht uit voor de woordspeling. Voorbeeld:

Jouw land is niet mijn land, want jouw land is een landmijn.

Check, die schud ik zo uit m’n mouw.

Stap 2: ik stel me voor dat ik de woordspeling in kwestie plots en onvoorbereid in een redactiegesprek laat vallen. Er zijn twee mogelijke reacties van mijn nonkels. Ofwel — en dat is zeldzaam — krijg ik na wat primitief gegrinnik een schouderklop en vers bier ingeschonken. Ofwel — wat legio is — galmt een collectief “Allez, Maurice” en gulpt in het beste geval wat van Emiles bier op mijn enige debardeurke.

De test in casu is niet moeilijk. Indien het gebraggel van Daan uit mijn mond was gekomen, Nonkel Auguste had op z’n minst een fles bessenjenever over mijn pantalon uitgekieperd, met een koppel vermanende kletsen op de koop toe.

De verzachtende omstandigheden voor mijn eigen misbaksels zijn doorgaans dat het om spontane opwellingen gaat, in beperkte kring en niet oeverloos herhaald. Een flauwe woordspeling heeft een kort, eenmalig effect in een informele context.

Woordspelingen gebruiken als titel voor blijvende dragers als een boek of een lied, is dus hoogst gevaarlijk. Dat kunnen alleen de allergrootsten.

Mocht ik de karamellenverzenschrijver van ‘Landmijn’ ooit in het vizier krijgen, wees maar van één zaak zeker: dat het dan stuiven zal.

5 reacties leave one →
  1. Bart Palfijn permalink
    14 juni 2011 08:25

    Die laatste zin, moet die niet eerder eindigen op “dat het daan stuiven zal”?

  2. 15 juni 2011 02:18

    Wat een plezier, zulke luisteraars die hardnekkig alles wensen te expliqueren, zodat van enig trouvaillegenot bij degenen die wat later arriveren al lang geen sprake meer kan zijn.
    Het met commentaren besmeurde internet heeft ernstige problemen met subtiliteit.

  3. 15 juni 2011 10:13

    Het enige waar ik bij deze song naar uitkeek, was het ons beloofde werk van Gert Dooreman, maar daar kregen we dan weer niets van te zien. *geeuw*

  4. Lieve permalink
    16 juni 2011 08:59

    Lees dan vooral geen vakbondspublicaties! Toffe mannen, maar ze doen je tenen krullen met “leuke” vondsten als “de aardbeider” (arbeider in de aardbeiteelt) en dies meer.

  5. 17 juni 2011 19:21

    Ontwaar ik daar een chiasme?

Geef een reactie

