Skip to content

Een nieuwe strategie

22 september 2010

LOG 100922 16:40

In een volledig ontruimd redactielokaal bevinden zich Max en Emile. Ze dragen allebei een veiligheidsbril, oordopjes en een stofmasker. Met een breekmes snijdt Emile een stuk schuurpapier kaliber 20 op maat, terwijl Max een gladgepolijst stuk papier losschroeft van de Woodmonster. Emile heeft zich gehuld in een versleten trainingspak van lichtpaarse snit, Max draagt een bruine overall en een marcelleke. Vanwege hun oordopjes communiceren Max en Emile met duikersgebaren. Van zodra er nieuw schuurpapier opgespannen staat, neemt het schuren van het parket weer een oorverdovende aanvang.

Max & Emile: “VRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR…”

100922 17:52

Met nog meer lawaai dan de Woodmonster valt Auguste Plasky binnen. In eerste instantie ziet hij alleen een enorme stofwolk, maar zijn ijzeren redeneervermorgen leert hem dat de twee vage gestaltes die in die wolk een enorme schuurmachine voortduwen, zijn broers moeten zijn. Auguste houdt een zijden zakdoek voor zijn mond en probeert Max en Emile te roepen.

Auguste: “Max! Emile!”
Emile & Max: “VRRRRRRRRRRRRRRRRRRR…”
Auguste: “Emiiiiile!!! Maaaax!!!”
Max & Emile: “VRRRRRRRRRRRRRRR…”

Auguste beent de stofwolk binnen en trekt gedecideerd de stekker uit. Grommend komt de Woodmaster tot stilstand; langzaam daalt het stof. Eventjes staan Emile en Max hulpeloos naar mekaar te gebaren, dan halen ze de oorstopjes uit hun oren om ruzie te maken over de oorzaak van het plotse stilvallen van de machine.


Emile: “Ik zei nog dat we een noodgenerator moesten installeren! Maar gij…”
Max: “Welnee, het ligt aan de frequentieregelaar, zoveel is duidelijk. Dit soort motoren is…”
Auguste: “Mannekes! Geen paniek, ik heb gewoon de prise uitgetrokken! Schuif alle rommel maar aan de kant, het is redactievergadering!”
Emile: “Maar wij hebben tijdelijk geen redactielokaal, hoe kan het dan redactievergadering zijn?”

Uit zijn binnenzak haalt Auguste een kratje frisse pils. Pintjes worden verdeeld en uitgeschonken, en het kratje dient dra als vergadertafel.

Auguste: “Er is drank, dus ik zie niet in waarom er geen redactievergadering kan zijn. En ik zal meteen tot de kern komen: ik heb klachten!”
Max: “Visionair genoeg had ik dit vergaderpuntje voorzien. Dus heb ik een grafiekje gemaakt over onze laatste uitzendingen. De grafiek, hier, kijk maar, toont duidelijk aan dat…”
Auguste: “Ja, steek dat grafiekske al maar terug waar het vandaan komt, Max. Ten eerste weet iedereen dat grafieken nooit iets bewijzen en ten tweede wil ik het over iets helemaal anders hebben!”
Max: “Oei! Gaat het over mijn recente aankopen met het redactiebudget van polshorloges, manchetknopen en een tropisch aquarium?”
Emile: “Gaat het over mijn anonieme lezersbrieven aan L’Osservatore Romano?”
Max: “Hebt gíj die lezersbrieven gestuurd?”
Emile: “Euh, iemand anoniem heeft dat gedaan. Ik bedoel, over welke lezersbrieven hebt ge het eigenlijk? Trouwens, de schrijver had groot gelijk!”
Max: “Emile, uw Italiaans was schabouwelijk! Ge…”

Met een harde klap slaat Auguste een leeg bierflesje kapot op de geïmproviseerde vergadertafel. Max en Emile kijken geschrokken op.

Auguste: “Als ik even mag, ja. Het gaat over onze recentste uitzending over het restaurant Zebrano. Daar…”
Max: “Ah, Zebrano! Zijn vleesgerechten, zijn likeuren, zijn serveuses…”
Emile: “Zijn desserts met orgastische smaakpaletten, zijn…”
Auguste: “Zwijg nu toch eens, zeveraars! Die uitzending was onverantwoord populair! Nog nooit hebben zoveel luisteraars dankzij ons een website bezocht. Dat is Radio Plasky onwaardig!”
Max: “Wel, de logica dicteert dat er altijd één uitzending moet zijn die het populairst is. Dat is omdat de trappen van vergelijking een relatieve en niet een absolute waardering uitdrukken.”
Auguste: “Logica is geen excuus, zakkenwassers!”
Emile: “Ik weet niet of het logisch is, maar als alle slechte reclame ook reclame is, dan durf ik poneren dat alle reclame ook slechte reclame kan zijn!”
Max: “Emile, ge kletst uit uw nek.”
Emile: “Euh, ja. Maar toch. Ik bedoel eigenlijk dat al die luisteraars de website van Zebrano bezochten dat wellicht niet uit enthousiasme deden, maar wel uit frustratie, woede of ergernis.”
Auguste: “Hoe komt ge daar zo bij?”
Emile: “Omdat we nog nooit zoveel kwade telefoons hebben gekregen van nog kwadere luisteraars als na die uitzending.”
Auguste: “Is dat zo? Dat is goed nieuws, Emile! Hoe komt dat ik daar niets van wist?”
Emile: “Omdat gij nooit de telefoon opneemt.”
Max: “En omdat ge mijn statistiekskes niet wou bekijken. Die gingen daar dus over.”
Auguste: “Ge moet niet te pro-actief willen zijn op mijn redactievergaderingen, Max, dat brengt niet op. Maar ik weet het goed gemaakt!”

Max en Emile drinken snel hun glas leeg en houden het op naar Auguste. Als August het goedgemaakt weet, is het meestal met alcohol. Maar deze keer draait het anders uit.

Auguste: “Als onze restaurantrecensies zo impopulair blijken, valt daar maar één ding aan te doen: dat programma uitbreiden! Meer op restaurant gaan en daar meer over schrijven!”
Emile: “Mogen we onze bonnetjes binnenbrengen, Auguste?”
Auguste: “Vanzelfsprekend! In onze begroting zal het budget van de post ‘restauratiekosten’ drastisch opgetrokken worden!”

Een goedgeluimde Auguste schenkt de glazen nog eens vol. Emile klinkt goedgemutst en maakt in gedachten al een lijstje op van dringend te bezoeken sterrenrestaurants. Alleen Max kijkt minder gelukkig.

Max: “Euh… over dat redactiebudget. Het zit dus zo, dat ik dus manchetknopen en polshorloges en ook een tropisch aquarium… hoe zal ik het zeggen… als investering heb aangekocht, om dus naar de toekomst toe…”
Auguste: “Jaja, Max. Hoe diep is het gat dat uw belachelijke foliekes in ons budget hebben geslagen?”
Max: “Dat weet ik nog niet precies. Het afbetalingsplan voor dat aquarium…”
Auguste: “Stel daar daar dan maar eens een grafiekske van op, brave vriend. En desnoods verkoopt ge dat hele aquarium aan vishandel Euro-Pesca.”
Max: “Natuurlijk, Auguste. Ik beloof dat het in orde komt.”
Emile: “Maar die guppy’s zijn zo lief!”
Auguste: “Vissen zijn niet lief, vissen zijn eten! En nu ingerukt, luiwammesen, er moeten eetgelegenheden gerecenseerd worden. De sterrenrestaurants zijn voor mij!”

No comments yet

Geef een reactie

