Skip to content

Zebrano (Sint-Jans-Molenbeek)

20 september 2010

Kort: Fraaie brasseriekeuken, vriendelijke bediening in een aangenaam kader en een indrukwekkende bar: meer moet dat voor ons niet zijn.

Zebrano heeft zijn onderkomen in een voormalige bottelarij van Whitbread en eerlijk is eerlijk, wij stapten het restaurant ook vooral binnen omdat we dat zo’n mooi gebouw vonden. Maar het werd een erg fijne verrassing, want Zebrano bleek zo’n beetje alles te hebben wat wij een restaurant verwachten.

Toen we binnenkwamen werd ons nog een tafeltje gewezen in het Frans, maar toen het personeel in de mot kreeg dat ons gezelschap Nederlandstalig was, werden we verder in een meer dan behoorlijk Nederlands bediend. Je verwacht het niet en je vindt het ook niet erg als je in het Frans bediend wordt, maar als het dan toch eens in het Nederlands gebeurt, merk je dat dat eigenlijk wel prettig is.

Het voorgerecht vervingen wij door een aperitief en dra kon de hoofdschotel besteld worden. De kaart gaf ons de keuze tussen typische brasseriekost zoals balletjes in tomatensaus of tartaar, of iets wat als verfijndere keuken wordt beschouwd. Ikzelf koos resoluut voor de tartaar van het huis.

De ervaring leert immers brasseriekeukens die zich proberen op te trekken vaak prima basisgerechten hebben, maar dat pogingen om zogenaamde verfijndere dingen in mekaar te draaien zelden hetzelfde niveau halen. Al die moeite hoeft voor ons ook niet, wij schrijven een gemiddeld bereide kreeft belle-vue niet hoger aan dan een uitstekend bereid koninginnenhapje.

En de ervaring had gelijk: de tartaar van het huis was ongetwijfeld de beste die ik ooit heb gegeten. Geen gesmos met teveel mayonaise, maar puur vlees dat evenwichtig op smaak was gebracht, met verse frieten. Ook mijn disgenoten die andere tartaar of een steak hadden besteld, waren in de wolken. Zij die scampi’s of andere modieuze dingen kregen voorgesteld, waren ‘tevreden’.

Voor de desserts hield iedereen het eenvoudig en voilĂ , het enthousiasme laaide op alle banken. Mijn klassiek tarte tatin was perfect en de moelleux au chocolat van mijn buurman was dat ook.

Nadien bleek de bar bovendien over sambucca en amaro averna te beschikken en dat vinden wij erg mooi in een al bij al bescheiden restaurant. Toen de rekening ook nog eens aardig bleek mee te vallen, wisten wij: hier komen wij terug. www.zebrano.be.

7 reacties leave one →
  1. Bartjeuh permalink
    21 september 2010 16:55

    Wat krijgen we nou? Ik dacht even per ongeluk op http://www.resto.be beland te zijn, maar blijkbaar toch niet…

  2. maar zeg he zotteke permalink
    22 september 2010 00:36

    Plasky, je land staat in brand man, en gij gaat ergens eten en er (zo slecht) over schrijven? Come on, word eens wakker. Een kippetje bij de Delhaize halen en voorttokkelen op uw computer, vort, allez, als de wiedeweerga nominaal gaan schrijven en nu eens flink zijn!

  3. Dieter permalink
    22 september 2010 13:32

    De luisteraars zijn het blijkbaar niet meer gewoon, maar dit is niet de eerste restaurantrecensie hoor.

  4. 22 september 2010 13:37

    Gelukkig hebben wij niet de gewoonte veel rekening te houden met onze luisteraars.

  5. Kaat permalink
    22 september 2010 13:41

    “Gelukkig” hebben jullie die gewoonte niet? “Gelukkig”? Vraag mij af wat daar zo “gelukkig” aan is… Zou een “jammer genoeg” niet beter op zijn plaats geweest zijn?

  6. Knotwilg permalink
    22 september 2010 19:00

    Ik vraag het mij ook af Kaat. Daarjuist ook, ik zeg tegen mijn dochter dat haar punten niet te best zijn en antwoordt zij “Zaagt anders ne keer over mijn rapport”. En mijn vrouw zegt “ik heb een cadeauke voor u” en ze steekt een verkeersboete onder mijn neus! Een cadeauke zegt ze! de mensen praten niet meer normaal.

  7. maar zeg he zotteke permalink
    28 september 2010 01:22

    Nog even over hoe leuk dat is om in de Nederlandse taal bediend te worden. Hoe werden de tarte tartin en de moulleux au chocolat dan besteld?

Geef een reactie

