Skip to content

Instinctief leesgedrag

29 juli 2010

Peter Vandermeersch’ vertrek naar Nederland nadert. Godzijdank, prevelt u. Maar veel reden tot blijdschap is er niet. Want wie zal de ravage bij De Standaard rechtgetrokken krijgen na Vandermeersch’ doortocht? En wat zal er van NRC Handelsblad worden? Hoe dan ook geven wij graag nog enkele finale beschouwingen mee over de oppermarketeer.

Dankzij Apache zijn wij op de hoogte van een voordracht die Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van De Standaard en Het Nieuwsblad, een tijdje geleden hield te Gent. Wij leren dat Vandermeersch de problemen in de media en in zijn eigen bladen erkent, maar ook dat hij daarover niets nieuws te vertellen had en dat hij regelmatig de schuld op de consument probeert af te schuiven.

De redenering is bekend: het zijn de consumenten die sensationeel spektakel willen en dus moeten de media, willens nillens, volgen. Pure logica is dat. Vandermeersch illustreerde de moeilijkheden die zijn redactie daarmee ondervindt met een interessante anekdote:

Vijf jaar geleden raakte het grote wereldnieuws bekend dat toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open Vld) een relatie had met VRT-journaliste Greet Op de Beeck. Er was op de redactie een discussie of we daar nu over zouden schrijven of niet. Het was zomer en er was niet veel ander nieuws, dus hebben we er iets over geschreven. Vier pagina’s in de loop van een week.

Al lachend stelde ik voor om op onze site een poll – totaal onwetenschappelijk maar wel bijzonder prettig – te houden: ‘Moet De Standaard schrijven over Dewael en Op de Beeck?’ De volgende dag verscheen de chef van de website met een big smile op de ochtendvergadering: er hadden 7.000 mensen geantwoord, terwijl er anders maar 1.500 hun mening gaven. Meer dan 90 procent van de lezers vond dat we niet over de relatie van Patrick Dewael moesten schrijven.

Ik vond dat fantastisch. ‘We hebben een geweldig publiek’, zei ik. ‘Onze lezers willen alles weten over Brussel-Halle-Vilvoorde, over Israël en over Soedan, maar niets over Dewael. De oplossing is duidelijk: over dergelijke trivialiteiten schrijven we niet meer.’ Maar toen kwam de chef van De Standaard Online op de proppen met de leescijfers van de artikels. Welk stuk was er die week het meest aangeklikt? Wat was het meest aangeklikte stuk van de afgelopen máánd? Zelfs het meest gelezen stuk van 2005? Het artikel over Dewael-Op de Beeck. Waarvan de lezer dus zei dat we het niet moesten schrijven. Wat wil die lezer nu eigenlijk?

Wij willen onze vrouw niet bedriegen, maar staan op het uit de hand gelopen personeelsfeestje plots toch met die lange benen van human resources te zoenen.

Wij willen geen loeiende kater, maar gieten na weinig aandringen om half vier ’s ochtends toch nog dat zoveelste glas anejo especial achterover — en nog één.

Wij willen geen zwembandjes kweken, maar blijven onze frieten stoven in rundervet en overgieten met mayonaise, tartaar en stoofvleessaus.

Wij willen de atmosfeer best sparen, maar vliegen toch naar Barcelona voor een weekendje, waar wij dan een huurauto nemen.

Wij willen lekker en gezond eten, maar steken nog een diepvriespizza in. Wij willen ons intellectueel ontwikkelen, maar kijken elke avond de hele rit Blokken-Het Journaal-Man bijt hond-Thuis uit. Wij willen diepgaande analyses lezen van het Ameriaanse Iranbeleid, maar lezen over Dewael en Op de Beeck.

Wij zijn slaven van onze instincten en dat blijkt niet het minst uit ons leesgedrag. Wat mensen willen doen en wat ze effectief doen, stemt niet altijd overeen. Een hoofdredacteur die een kwaliteitskrant wil maken, houdt daar rekening mee.

Een krant is een kwaliteitskrant omdat ze probeert in te spelen op de intellectuele verlangens van alle potentiële lezers, en niet omdat ze inspeelt op de instinctieve verlangens van intellectuele lezers. Ziet u het verschil, Vandermeersch?

Wellicht is die krant moeilijker om te maken, en voor wie Marketeer van het Jaar wil worden misschien zelfs onmogelijk, maar ze is wel onnoemelijk veel interessanter. Niet alleen om te lezen, maar ongetwijfeld ook om te maken.

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s