Skip to content

Eerlijke verslaggeving

28 juli 2010

Gisteravond hing Bart Brinckman aan de lijn bij onze hoofdredacteur om zijn verontschuldigingen aan te bieden. Hij vond het zelf ook een beetje beschamend dat hij de astrologie praktiseerde in politieke verslaggeving en onze uitzending daarover had zijn kwetsbare journalistenego geen deugd gedaan.

Gelukkig is onze hoofdredacteur een aimabel man die het goed voorheeft met journalisten. Een vriendelijk gebrom weerklonk vanuit zijn kantoor. Wij konden de conversatie niet volgen, maar toen ik Augustes kantoor binnenging om te vragen of ik een inktpatroon mocht lenen voor mijn vulpen, kon ik het einde van het gesprek toevallig meepikken.

De luidspreker van Augustes nepgouden telefoon stond aan. Zo kon hij bellen vanuit zijn Chesterfieldzetel terwijl zijn voeten op de vensterbank lagen. Hij rookte een dun Mercatorsigaartje en las met één oog Bolsjevieken in de Russische samenleving: de revolutie en de burgeroorlogen van V.N. Brovkin, in het Russisch. Tegelijk sprak hij Brinkman vaderlijk toe.

“Het gaat mij vooral om uw intellectuele oneerlijkheid, Bart. Ge doet alsof ge nieuws hebt, maar ge hebt er geen.”
“Dat klopt, mijnheer, maar dat is omdat Vandermeersch vindt dat De Standaard zich moet profileren op Wetstraatnieuws. Wij moeten onze kolommen vullen, ook als er geen nieuws is.”
“Een kinderachtig excuus, Bart. Schrijf gewoon dat er geen nieuws is. Schrijf eerlijk: dit is een theorietje dat ik uit mijn duim zuig. Schrijf eerlijk: in de wandelgangen horen we alleen geruchten over de vakantieplannen van de onderhandelaars!”
“Gaan onze lezers dat slikken, denkt u?”
“Sinds wanneer vraagt De Standaard zich af wat de lezers van de krant vinden?”
“Ik bedoel: gaat mijn hoofdredacteur dat slikken, denkt u?”
“Als ge al eens iets van hem gelezen hebt, weet ge dat hij niet kan schrijven. Denkt ge dat hij om de kwaliteit geeft? Kolommen vullen, daar gaat het om. Dat hebt ge zelf gezegd, Bart.”
“Da’s waar, mijnheer, u heeft gelijk. Ik zal mijn best doen, mijnheer, ik beloof het!”
“Goed, Bart, ik reken op je.”
“Bedankt voor de tips, mijnheer Auguste. Ik ga meteen aan de slag!”

Auguste had geen patronen voor mijn vulpen (hij gebruikt andere buisjes dan ik), maar het resultaat van zijn onderhoud met Brinckman kan u vandaag lezen in De Standaard.

Het lijkt erop dat de preformateur wil versnellen. Maar dat is geen feit, slechts een interpretatie.

Over de inhoud van de gesprekken lekte gisteren níets uit.

Bij gebrek aan echte informatie werd gisteren in de wandelgangen vooral gepraat over het weekje Bodrum (Turkije) dat Joëlle Milquet had geboekt.

Dat is al een pak beter. Flink zo, Bart!

Via dit toestel (bouwjaar 1992) ontvangen journalisten wereldwijd vermaningen, terechtwijzingen en soms ook goede raad.

No comments yet

Geef een reactie

