Skip to content

Dat wat je elke dag nodig hebt

24 april 2010

Congo is hot! Congo is hip! Het land is vijftig jaar onafhankelijk en dus is het hoog tijd om te tonen dat wij het kolonialisme ver achter ons hebben gelaten, dat wij Congo nu appreciëren en respecteren. Anno 2010 is de Vlaming geen gestampte boer meer die negers vuil vindt omdat ze zwart zien. Congolezen zijn toffe medemensen, van de Congolees kunnen wij niet minder leren dan van de Amerikaander.

Om te bewijzen dat we dat echt menen, publiceren we en masse reportages, boeken, krantenspecials en magazines over Congo. Bedenk het, en het wordt gemaakt. Congo is zo alomtegenwoordig in de media, dat je onwillekeurig argwaan ontwikkelt. Kan het dat wij Vlamingen, kerktorenvolk bij uitstek, het exotische Congo werkelijk kennen?

Natuurlijk niet. Het was dan ook niet lang wachten eer een argeloze journalist zich zou verslikken in zijn ijverige overmoed. Enigszins voorspelbaar zagen wij het eerste slachtoffer vallen in een verderlichte lifestyleflyer. Wij lezen De Standaard Magazine, sowieso al ons favoriete blad, rubriek De Winkeldame, te pagina 20. Titel: “Congoshoppen”.

Item 5 leest: “Koffer, vintage.” En het ziet er zo uit:

Ach, is dat niet knap: die Congolezen recycleren conservenblikken en maken er valiezen van. Zo zie je maar hoe creatief het Congolese volk is. En hoe milieubewust. Mooie blikken ook. Wat staat er precies op?

Dieg Bou Diar. Zelfs Congokenners die zowel Lingala, Swahili als Kikongo spreken, kunnen dat niet vertalen. Dat komt omdat het Wolof is, een taal die voornamelijk in Senegal wordt gesproken. Dieg Bou Diar wil zeggen: ‘dat wat je elke dag nodig hebt’. Het zijn tomaten in blik. Onmisbaar in de Senegalese keuken. Senegal ligt op zo’n 4.000 km van Congo.

Voor u gaat roepen dat die blikken best naar Congo geëxporteerd kunnen worden en daar door arme maar ondernemende Congoleesjes van een vuilnisbelt worden geplukt en in valiezen omgetoverd: dit soort koffers wordt in ateliers gemaakt, die rechtstreeks bevoorraad worden door de fabriek die de blikken produceert.

Vervolgens worden er rechtstreeks winkels in België mee bevoorraad, waar lifestyleredactrices dan rechtstreeks in de val gelokt worden. Bij nader inzien hebben we wellicht nood aan nog veel meer media-aandacht voor Congo. Je kan immers niet uitsluiten dat iemand er vroeg of laat toch echt iets van opsteekt. Met wat geluk is het een journalist.

9 reacties leave one →
  1. 25 april 2010 08:37

    de lifestyleredactrice – in dit geval ik dus – is niet in de val gelokt maar heeft dit valiesje in afrika gekocht, jaren geleden al

  2. 25 april 2010 10:06

    Who needs lifestyle anyway?

  3. koen permalink
    25 april 2010 12:21

    Mensen met te veel tijd.

  4. 26 april 2010 08:44

    Te veel tijd, te veel geld en een gebrek aan smaak & intelligentie. Dodelijke combinatie!

  5. Dominique permalink
    28 april 2010 16:30

    Afgeven op lifestyle. Echt iets voor snobs, mijn gedacht.

  6. Michael permalink
    30 april 2010 07:30

    “de lifestyleredactrice – in dit geval ik dus – is niet in de val gelokt maar heeft dit valiesje in afrika gekocht, jaren geleden al”
    Afrika… Congo… wat is het verschil he.

  7. 3 mei 2010 09:55

    :-D

    Ook al.

    Maar ik kan me ook écht wel kwaad maken op die marketing- en advertentievehikels zoals Knack Weekend, DSM en meer van dat soort ongein. Dat daar tegenwoordig nog bomen voor gekapt worden.

  8. negertje permalink
    9 mei 2010 01:05

    Immers, Kuifje in Kongo werd Kuifje in Afrika

Trackbacks

  1. Tweets that mention Dat wat je elke dag nodig hebt « Radio Plasky -- Topsy.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s