Skip to content

Een kritieke fase

30 december 2009

In een vierdelig kerstessay schetst GEERT BUELENS de pijnpunten van de Vlaamse journalistiek, met veel kritiek, maar ook met concrete aanzetten tot oplossingen.

Zo werden de eerste twee delen van het kerstessay van De Standaard ingeleid. Bert Bultinck, Chef Opinie en Analyse van die krant, neemt met het essay op arglistige wijze wraak op zijn vorige werkgever, waarin Buelens voorheen placht te schrijven als columnist-essayist.

Maar ik begin me zorgen te maken. Veel kritiek in het kerstessay, dat klopt, helder geformuleerd en met overtuigende voorbeelden gestoffeerd. Een uitstekende stand van zaken, kortom, van de malaise van de nieuwsmedia. Maar waar blijven de ‘concrete aanzetten tot oplossingen’? Het belooft weinig goeds dat de aangehaalde zin van hierboven bij de inleiding van het derde deel ontbreekt.

Maar kom, de aanzet is gegeven. We kijken uit naar morgen en naar reacties die niet enkel de boodschapper viseren. En dat op zich is dan weer goed nieuws: het is lang geleden dat ik nog ergens naar uitkeek in de Vlaamse pers.

3 reacties leave one →
  1. Knotwilg permalink
    30 december 2009 13:06

    Ik heb vanmorgen deel 1 gelezen (nu pas), en surfde spoorslags naar deze zender. “Maar ik begin me zorgen te maken” – aha, de voorspelbare verwering tegen lof en inkapseling. Maar Plasky zette mij op het verkeerde been: de vermelding werd niet vermeld en het betrof een authentieke kritiek van de kritiek. Goed is dat, want het vermijdt de val van de opleuking van het medium, en dan vooral zichzelf.

    Ik lees voort en mee.

  2. 30 december 2009 13:40

    Zeugmata zijn als stijlfiguur niet te overtreffen en te versmaden. Ze zouden vaker mogen worden aangewend.

  3. Knotwilg permalink
    30 december 2009 14:05

    Wat mij er aan doet denken dat vele lexica schromelijk leenmeervouden veronachtzamen.

Geef een reactie

