Skip to content

Actie van redactie tegen reactie

11 december 2009

LOG 20091206 13:49

Stille bedrijvigheid heerst in het redactielokaal. Max heeft zijn collectie stropdassen geëtaleerd over een Remington en inspecteert ze één voor één. Af en toe laat hij een exemplaar langs zijn nek glijden. Emile en Maurice bediscussiëren op gedempte toon de plot van Emiles detectiveroman, terwijl ze in steno een ingrediëntenlijst opstellen voor het avondmaal.

De vredige sfeer verdwijnt in een oogwenk wanneer Auguste binnenbeent en de deur uit haar hengsels doet schieten.

Auguste: “Mannekes, redactievergadering, nu direct! Ik heb klachten en porto. En ’t is zwaar!”
Max: “Porto is toch nooit zwaar, Auguste. Ik heb gisteren nog…”
Auguste: “De klachten zijn zwaar, sukkel! Allé, zet u allemaal.”

Terwijl Auguste vijf witbierglazen tot de rand toe vult met tawny porto, stommelen Emile en Maurice naar de tafel. Wanneer ze zitten, heeft Auguste het eerste glas leeggedronken en de vier andere onder zijn familieleden en hemzelf verdeeld.

Auguste: “Zwaar, dus. Zeg maar gerust ernstig.”
Maurice: “Het heeft toch niks te maken met mijn uitschuiver over Serge Simonart, nonkel?”
Auguste: “Nee, maar nu ge er toch over begint: die vergelijking van u was als feminisme en voorzittersverkiezingen bij de liberalen. Geen enkele link tussen beide!”
Emile: “Allé, Auguste, sinds wanneer moet er een aanleiding zijn om Serge Simonart aan te pakken?”
Max: “Ha, daar heb ik zelfs gerust een paar tientallen luisteraars extra voor over!”

Auguste zucht, voegt een geut whiskey aan zijn porto toe en drinkt in één slok zijn glas halfleeg. De anderen kijken gespannen naar elkaar. Het grootste ego van het Vlaamse journaille kwansuis over de rekel halen, daar mag toch een zekere prijs voor betaald worden?

Auguste: “Een paar tientallen, ja. Maar geen honderden, bietekwieten! Als we zo voortdoen, geraken we nooit aan onze streefcijfers van drie unieke luisteraars per kwartaal.”
Max: “Maar als al die bijkomende luisteraars van de laatste weken nu pientere, bijdehante mediagebruikers zijn?”
Emile: “Ik heb gezien dat Knotwilg onze frequentie weer heeft opgepikt.”
Maurice: “En dat is vermoedelijk de enige die onze zender ooit echt begrepen heeft.”
Max: “Dan zijn we toch goed bezig?”

Auguste zucht opnieuw, giet strohrum bij zijn porto met whiskey tot zijn glas weer vol is en drinkt het opnieuw in één slok halfleeg. Hij kijkt zijn familieleden enigszins troebel maar niettemin  zeer streng aan.

Auguste: “Ten eerste: ik dacht dat ik duidelijk was geweest over het gebruik van de uitdrukking ‘goed bezig zijn’ en het woord ‘mediagebruikers’. De media zijn er niet om gebruikt te worden, daar hebt ge potloden en toiletpapier voor.”
Emile: “Bravo!”
Maurice: “Ik gebruik soms nochtans een gazet als toiletpapier.”
Emile: “Krijgt ge dan geen prints in spiegelbeeld op uw billen?”
Maurice: “Oei. Daar heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht.”
Max: “Met de moderne inkten is dat in principe geen probleem. Die zijn namelijk ontwikkeld…”

Een harde tik van Augustes witgouden briefopener tegen de fles porto maant met een helder geluid de kwebbelende familieleden weer tot stilte aan.

Auguste: “Als ik even mag, ja. Ik heb nog een ten tweede: het niveau van ons luisterpubliek ligt lager dan ooit!”
Emile: “Nu ge het zegt, ik heb eerder deze week nog een reactie van slechts zes karakters verwijderd die inging tegen de regels van de Nederlandse taal, de norm voor kapitaal- en leestekengebruik en het algehele beleid van Radio Plasky.”
Max: “Loll ! of zoiets, niet?”
Auguste: “Erger nog: LOL !!”
Maurice: “Maar die is nu toch verwijderd, nonkel?”
Auguste: “Ja, maar pas een aantal seconden nadat ze was verschenen. Vanaf nu wil ik dat geen enkele dwazigheid van dat kleuterniveau nog bij ons in de ether komt. Begrepen?”

Met schuldbewuste blik knikken Maurice, Max en Emile. Als beloning krijgen ook zij een geut whiskey en een druppel strohrum in hun porto. Er wordt bedachtzaam van gedronken.

Max: “Zonder censuur gaan we inderdaad nooit een geloofwaardige radiozender worden.”
Emile: “We zullen erop letten, hoofdredacteur-eerstgeborene-stichter-sigaarkenner-chef-…”
Auguste: “Jaja, kom, ’t is al goed. Hoe zit het met het avondeten? Ik hoop dat het geen kalkoen met warm fruit en kroketten is? Ik zal de komende weken nog genoeg christendemocratische kerstdiners naar binnen moeten wringen.”
Maurice: “We hebben zes verschillende soorten wild geselecteerd, nonkel.”
Emile: “We moeten wel nog beginnen nadenken over het hoofdgerecht.”
Max: “En voor dat blauwe hemd van u heb ik de perfecte stropdas gevonden, broer. Zal ik hem in uw kast leggen, naast uw mauve sokken?”

Auguste bromt iets onbestemds, maar goedkeurend. Want het is met familie zoals met vrienden: het is niet leuk dat je ze orders moet geven, maar het is nog zeer de vraag of het leuker zou zijn als je hen geen orders zou geven.

2 reacties leave one →
  1. Knotwilg permalink
    14 december 2009 01:10

    Ik sluit niet uit dat het hier een welgekozen lokaas betreft, maar het “kwansuis over de rekel halen van Serge Simonart” dat tergt de taalgier, gemelijk cirkelend boven prooien die openlijk liggen te rotten na gedane arbeid van woordlynx of spraakluipaard.

    Dus vraag ik u wat de hond in kwestie u misdaan heeft, dat u hem liet berijden door de oppergod van de Vlaamse, ik bedoel natuurlijk paneuropese rockjournalistiek, welneen, u heeft de blonde penneslijper zogenààmd over het reutje gehaald, … werkelijk, verbeelding schiet mij tekort in dit kluwen van woordenwichelarij en gelaagd gelach – god verhoede dat het een allegorisch allegaartje wordt.

  2. Kwaes permalink
    17 december 2009 11:38

    Bloemrijk als de befaamde Knotwilg kan ik mij nimmer uitdrukken, maar terecht haalt hij radio Plasky over de hekel. Desalniettemin weze het foutieve taalgebruik vergeven: wie een woord als “kwansuis” nog kan gebruiken, heeft zijn hemel verdiend.

Geef een reactie

