Skip to content

Journalistiek rijmt op automechaniek

7 december 2009

In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, hebben wij op Radio Plasky helemaal niets tegen metaforen. De metafoor toont zich bijwijlen een uitstekend hulpmiddel om ingewikkelde dingen eenvoudig uit te leggen. Wij zijn daar voor.

Wel waar is dat die eeuwige vergelijkingen tussen het politieke bedrijf en voetbal/wielrennen ons danig de strot uitkomen. Maar journalisten en politici zitten blijkbaar dusdanig om inspiratie verlegen, dat we het met steeds dezelfde ellendige parellellen moeten stellen. Buitenspel, rode kaart, demarrage, doping, enzoverder. Alsof het Vlaamse publiek van slechts twee sporten de spelregels vat.

Maar, altijd is er hoop. Isabel Albers en Yves Delepeleire leggen vandaag in De Standaard het verscheurende dilemma Keulen/De Croo uit met behulp van de autosport:

De middenmotor: een vertrouwd gegeven in de autosport. En in de politiek.

Marino Keulen is een middenmotor, een wellicht sportieve wagen dus, zij het één die bijna de politieke leeftijd van een oldtimer bereikt heeft. Het gewicht van de motor is goed verdeeld en daardoor heeft hij een zeer puike wegligging. Wij denken spontaan aan een Toyota MR2 uit 1987 en hopla, plots zien wij klaar in deze troebele verkiezingen.

Goed werk dus, van Albers en Delepeleire, maar zij hadden hierin verder kunnen gaan. Metaforen behoren immers helemaal uitgeput te worden en de technisch complexe autosport leent zich daar uitstekend toe. Nu immers weten we nog steeds niet of zo’n middenmotor geschikt is om Open VLD aan te drijven of niet.

Gelukkig beschikken wij over luisteraar Michael, die zelf over een wagen met een middenmotor beschikt:

Een “middenmotor van 22” zit ook in mijn Matra. Maar de voorin gelegde motor van mijn Peugeot is bijna even snel. Als Open VLD vooruit wil gaan, zou ik dus de tweede kiezen, eventueel met een turbo.

U ziet: het hoeft echt niet altijd over dat eeuwige voetbal en wielrennen te gaan. En ook voor journalisten en politici die de fijnste finesses der automobielmechaniek niet helemaal in de vingers hebben, zijn er mogelijkheden.

Vlaanderen telt talloze populaire sporten, waaruit het vruchtbaar beeldspraak putten is. Wij wachten ongedurig op een uitleg over Brussel-Halle-Vilvoorde aan de hand van het wipschieten, toppenbiljarten of vinkenzetten.

Het is bijna onverklaarbaar dat de gelijkenis met Marino Keulen ons nooit eerder is opgevallen.

7 reacties leave one →
  1. Knotwilg permalink
    8 december 2009 16:45

    Ik ben als vrijetijdsduiker anderzijds erg opgetogen dat iemand eindelijk de beeldende kracht inziet van parellellen. Weinig mensen weten nochtans dat men deze vervelende aanhangsels moet verwijderen alvorens de ware pracht van parels te voorschijn komt. Weg dus inderdaad met vergane metaforen en de joernalisiek zal er op vooruitgaan.

  2. 8 december 2009 17:59

    U ziet dat wij ons niet te beroerd voelen om het inspirerende voorbeeld van De Standaard te volgen.

  3. 11 december 2009 12:19

    Wat ik mij nu al een tijdje loop af te vragen: is dat een foute interpratie geweest van ‘middenmoter’? Want een middenmotor, bedoelt men daar dan een motor mee uit de middenklasse, of een motor die zich in het midden van de desbetreffende auto bevindt?

  4. Dieter permalink
    11 december 2009 21:24

    Motoren hebben zich in de geschiedenis van de formule 1 zelden in het midden van de auto bevonden.

  5. 12 december 2009 11:43

    In het stenen tijdperk wel.

  6. 12 december 2009 22:45

    wel opletten dat een metafoor iets niet te simpel voorstellen of zorgen voor bepaalde eenzijdige beelden: Milquet wordt nu immers voor rest van haar carrière Madame Non of nu maar een voorbeeld te geven.
    Anderzijds zijn metaforen wel een bron van creativiteit en verhogen ze kwaliteit.

  7. Kwaes permalink
    17 december 2009 11:43

    Hebt u behoefte aan een kopje?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s