Skip to content

Een belachelijke nominatie

17 november 2009

LOG 091117 17:49

Het is prettig druk op de redactie van Radio Plasky. Max, Maurice en Emile spelen aan de redactietafel een spelletje Puerto Rico en dat gaat gepaard met enthousiaste kreten als “Ik heb meer slaven nodig!” en “Ha, ik leg gewoon nóg een tabaksplantage aan!” Een fles Cubaanse rum draagt bij aan de vrolijke sfeer.

Tot de deur met een klap openslaat en Auguste Plasky binnendondert. Zijn gezicht staat op tropisch onweer, hij beent naar de redactietafel. Met een woeste zwaai veegt hij plantages, verwerkende nijverheid en handelsschepen in één klap van tafel.

Auguste: “Crisisvergadering, nu!”
Emile: “Maar er kwam net een nieuwe lading slaven binnen!”
Maurice: “Ik stond op het punt om een koffiebranderij te kopen!”
Max: “Mijn indigo-industrie begon net te renderen!”
Auguste: “Ten eerste weten jullie toch niets van economie. En ten tweede ziet onze zender zich geconfronteerd met de zwaarste crisis uit zijn bestaan! En nee, het gaat niet over onze dramatische luistercijfers.”
Max: “’Oei, ’t is precies écht ernstig.”
Maurice: “Jamaar, mijn koffiebranderij…”
Emile: “Shhht, Maurice. ’t Is écht ernstig.”

Auguste slaat gedecideerd de laatste paar deciliter uit de fles rum achterover, en opent meteen een nieuwe fles. Hij schenkt vier kleine glaasjes uit en neemt dan plechtig het woord.

Auguste: “Ik was vandaag geschokt en geschandaliseerd toen ik vernam dat wij genomineerd zijn voor de Site van het Jaar! De Site van het Jaar! Mannekes, dat wordt een verschrikkelijke afgang voor Radio Plasky!”
Maurice: “Maar Auguste, ge moet u dat niet zo aantrekken. De Site van het Jaar is na de verkiezing van Miss Moerbei en het Vlaams parlement bijna zeker de minst belangrijke verkiezing van het jaar.”
Max: “De site vlaanderen-fietsland is ook genomineerd. Bij zo’n saaie verkiezing kúnt ge toch niet afgaan, Auguste.”
Emile: “Ik ben één keer op de uitreiking van de Site van het Jaar geweest en ik kan u verzekeren: ge mist niks als ge niet wint. ’t Is zelfs beter van niet te winnen!”
Auguste: “Jullie snappen het niet, sukkels! Natuurlijk is het beter van niet te winnen! Als wij winnen, betekent dat dat wij erkend worden als website! Kan iets beschamender zijn voor een radiostation?”

Het wordt even stil op de redactie. Max, Emile en Maurice nippen van hun rum, die opvallend bitter smaakt.

Maurice: “Site van het Jaar… wat een gruwelijke vernedering zou dat zijn!”
Auguste: “Ik ben blij dat jullie de ernst van de situatie eindelijk inzien.”
Max: “Maar we mogen ons hier niet bij neerleggen. We kúnnen niet winnen!”
Emile: “Maar volgens mij kunnen wij inderdaad niet winnen.”
Auguste: “Omdat alle sites heel veel promotie voor zichzelf maken en wij niet, bedoelt ge.”
Emile: “Nee, omdat wij een radiozender zijn. Radiozenders kunnen geen websiteprijzen winnen. Dat is toch logisch, of niet?.”
Maurice: “Inderdaad! Iemand heeft een administratieve fout gemaakt, of waarschijnlijker: iemand is gewoon heel dom geweest!”
Auguste: “Denken jullie dat echt?”
Max: “Natuurlijk! Haha, stel je voor dat we winnen! Ze zouden zich daar totaal belachelijk maken!”

Broers en neven slaan zich op de dijen van het lachen. Wat een dolle boel zou dat worden! De fles passeert nog menig glaasje, maar dan maant Auguste weer aan tot ernst.

Auguste: “Emile, ik geef toe dat uw uitleg logisch klinkt. Toch wil ik graag low-profile blijven. Ik wil geen overbodige risico’s lopen. Met wat geluk merkt niemand ons dan op tussen de brallerige zelfpromotie van de andere genomineerden. ”
Maurice: “Low profile blijven, da’s helemaal mijn ding.”
Emile: “Ik vind het ideaal. Maar wat doen we dan intussen?”
Max: “We zouden een spelletje Puerto Rico kunnen spelen…”

Eén ogenblik kijkt Auguste zijn broers en neef argwanend aan. Dan schenkt hij opnieuw rum in, ditmaal niet in kleine glaasjes, maar in lege confituurpotten.

Auguste: “Allé hop, stel dat spelbord op. Ik zal eens tonen hoe ge met rietsuiker, slaven en een Europese afzetmarkt in één-twee-drie een bloeiende economie in mekaar steekt.”

5 reacties leave one →
  1. Aline permalink
    18 november 2009 09:54

    Awel, toch wens ik jullie veel geluk. Valt er naast twijfelachtige eer trouwens geen geld te winnen? Om rum te kopen misschien? En uit te delen op de eerste Radio Plasky fandag? Bruine dan graag. Tot dan!

  2. 18 november 2009 11:19

    Geloof het of niet, maar op dankzij Site van het Jaar heb ik deze weblog ontdekt. Onderschat het belang ervan vooral niet.

  3. 18 november 2009 12:56

    Te laat, mijn stem is al binnen.

  4. 22 november 2009 10:34

    het levert toch heel wat siteseeing op

  5. Cathy permalink
    22 november 2009 17:17

    ik had jullie al gespot op de lijstjes!

Geef een reactie

