Skip to content

Fotograaf troeft hoofdredacteurs af

27 september 2009

Iemand die op de voorpagina van de krant waarvan hij (gast)hoofdredacteur is zegt zich te storen aan “kerktorenjournalistiek en navelstaarderij”, is meestal een kapeljournalist die kwijlt op zijn eigen tepels. Spontaan komt mij – horresco referens – de oppermarketeer van Het Nieuwsblad voor ogen.

Vrijdag stond evenwel zo’n uitspraak in de krant waarvoor die Vandermeersch soms pseudo-verontwaardigde of onterecht trotse stukjes schrijft, De Standaard. Carl De Keyzer mocht de krant een dag vormgeven, net als Fabre en Tuymans dat eerder deden, zij het met matig succes. Ze lieten zich als makke ezeltjes inzetten voor een publiciteitsstunt, wat de krant er heus niet interessanter op maakte.

Het concept zelf blijft natuurlijk zelfbevlekking, maar De Keyzer heeft zijn promotaak ditmaal ver overstegen. Door niet te proberen uitdagende statements te brengen of met beeldbanden bovenaan Boons Menuet te parodiëren, maar simpelweg door ’s over het nieuws na te denken. Waar hoofdredacteurs met meer diploma’s dan ballen al jaren niet in slagen, lukt een Magnum-fotograaf blijkbaar wel: laten zien hoe en waarom een papieren krant nog zin heeft en eindelijk komaf maken met het ‘meer-sneller-spectaculairder-up-to-dater’-mantra waarmee kranten vruchteloos de internetconcurrentie proberen in te dijken.

Als je Vandermeersch’ inleidend stuk wegdenkt, heb je met De Keyzers krant een Nieuwe Krant in handen: minder nieuws, trager gebracht, een duurzamere inhoud en eerder breed gekaderd dan mee met de laatste drie nieuwsflashes.

Doordat de foto’s regelmatig vóór het artikel komen waar ze aan verbonden zijn, krijgen ze zelf bovendien meer aandacht maar bereiden ze de lezer ook op een totaal andere manier voor op de lectuur van het stuk. De Standaard van vrijdag lees je veel aandachtiger én blijft langer hangen. Nieuws als antoniem van de hapklare brok informatie wordt geplaatst tussen kunst, geschiedenis, directe emoties; niet tussen méér nieuws, ander nieuws, nieuwsberichten, nog meer nieuws van persagentschappen en louter shockerende beelden of titels. Het nieuws is zijn eigen referentiekader niet meer, maar heeft een duidelijk, krachtig verband met de (buiten)wereld. Het buitenland regeert de krant, beter dan ooit tevoren.

Afijn, je kan hier over soebatten of jeremiëren, maar mij dunkt dat Carl De Keyzer heeft getoond hoe een kwaliteitskrant er binnen enkele decennia kan uitzien. Dat is wat anders dan de kneuterige ambitie te hebben middels “overzichtelijke katernen” “de duidelijkste krant van Vlaanderen” te worden.

Advertenties
One Comment leave one →
  1. sluitertijd 1/500 en diafragma f5,6 permalink
    13 november 2009 19:38

    Wat een hypocriete marketingstunt was dat zeg in De Standaard.

    Hoofdredacteur Vandermeersch geeft geen zier om documentaire fotografie en gaat nu plots op TV verkondigen hoe blij hij wel is met deze mooie krant van Carl De Keyzer.
    – hij keilt eerst een hoop freelance fotografen buiten en geeft journalisten een pocket Nikon mee.
    – Een fotograaf als Carl De Keyzer kon zijn reportages 10 jaar geleden nog in DSM ( de zaterdag bijlage ) publiceren maar daar is nu enkel nog ruimte voor een hoop lifestyle en de zoveelste culinaire hap aangezien dit meer reclameopbrengsten oplevert.
    – Als hij de kans heeft om een exclusieve reportage te maken in Afghanistan met het Nederlands leger stuurt hij een goedkope stagiair redactrice mee die met de meest erbarmelijke beelden thuis komt.

    En nu plots dit … een stunt, en net zoals de beste voetballers niet altijd de beste trainers worden is ook duidelijk dat Carl De Keyzer niet de beste redacteur is. Hij schotelt ons een Magnum portfolio voor (met een hoop oude en reeds vaak gepubliceerde beelden) en die zien we liever in een boek waar de druk beter is dan bij een krant.

    En een krant is en blijft een krant … het nieuws van de dag (alé, pakt een week) ! Zeer fijn dat er aandacht is voor betere fotografie maar selecteer op basis van wat er die dag is gebeurd. En dan kan het nog altijd iets minder kerktorenjournalistiek zijn !

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s