Skip to content

Spinal Graphix – Epiloog

10 augustus 2009

Uit mijn verleden als graficus heb ik eigenlijk maar twee dingen overgehouden: een liefde voor typografie die helemaal niet gepaard gaat met enige aanleg ervoor, en een warme sympathie voor grafici. Die hebben het niet onder de markt sinds ongeveer iedere sukkel die over Comic Sans en een gekraakte versie van Photoshop beschikt, zichzelf een miskend grafisch talent vindt. Heden ten dage zijn het er flink wat.

Dit blijkt vooral bij opmerkingen als “ik ben natuurlijk geen grafisch ontwerper, maar ik zou…” wanneer er een publicatie geëvalueerd mag worden. Op zo’n moment moet ik grafici in bescherming nemen tegen het krankzinnig gebazel dat sommigen van mijn superieuren uitslaan – want u raadt het, een evaluatie van een publicatie is vooral een evaluatie van opmaak.

Baas: “Ik vind dat er teveel splitsingen in deze tekst staan!”
Emile: “Ja, dat is nu eenmaal zo in een tekst met uitgelijnde kolommen.”
Baas: “Maar ze moeten toch niet zovéél splitsen!”
Emile: “Ze splitsen niet zelf, dat doet de software. En de software doet dat om de spaties tussen de woorden zo gelijk mogelijk te houden.”
Baas: “Maar ze kunnen dat toch manueel aanpassen? Hier, ‘mede-werker’, dat moet helemaal niet geplitst worden. Ze moeten gewoon dat hele woord naar de volgende lijn zetten.”
Emile: “Dan wordt de ruimte die ‘mede-‘ nu inneemt, toegevoegd aan de zes spaties die nu in die lijn staan. Dat is bijna een verdubbeling van de breedte van elke spatie.”
Baas: “Ja, en dan?”
Emile: “Dan krijg je een tekstvlak vol lelijke witte vlekken.”
Baas: “Maar nee, in kranten en magazines zitten zo helemaal geen witte vlekken.”
Emile: “Inderdaad. In kranten zitten dan ook overal splitsingen. Kijk maar.”
Emile grijpt een willekeurige krant, waarvan een willekeurige paragraaf aantoont dat het met de splitsingen in de geëvalueerde publicatie eigenlijk nogal meevalt.
Baas: “Hmmm.”
Emile: “Ja. dus?”
Baas: “Okay, vergeet die splitsingen, je hebt waarschijnlijk gelijk. Maar dan, hier, de grootte van die titel!”
Op zulke ogenblikken word ik overspoeld door manshoge golven van heimwee naar mijn eerste Baas. Die verklaarde ooit geprikkeld (hij was meestal geprikkeld): “Hoe dit blad er uitziet, kan mij niet schelen, ik heb daar toch geen verstand van. Voor de lay-out heb ik lay-outers. Ik wil het uitsluitend over inhoud hebben.” Op zijn redactievergaderingen was het verboden over opmaak te spreken.
2 reacties leave one →
  1. 13 augustus 2009 16:05

    Split-
    sin-
    gen
    zijn
    noch-
    thans
    hele-
    maal
    niet
    ambe-
    tant
    om
    lezen.

Trackbacks

  1. Twitted by peter6toy

Geef een reactie

