Skip to content

Ze hebben het weer gedaan

10 april 2009

De enige goede jood is een boze jood. Dat is immers nieuws, moet men bij De Morgen denken. Aangezien de joodse gemeenschap al zo vaak voor een akkefietje op haar paard zit, is elk nieuw wapenfeit een voorpagina waard. Puike journalistiek, niet?

Niet dus. Dat bewees Han Ceelen gisteren met verve in twee beschamende artikels die beschamend prominent in de krant zijn geplaatst.

Waar zou de heisa om gaan? In het maandelijkse vloekschrift van Michael Freilich, Joods Actueel, heeft een medewerker een op til staande productie van de Vlaamse Opera op de korrel genomen zonder precies te weten hoe het eraan toe zal gaan. De Vlaamse Opera reageert op de ‘voorbarige kritiek’ en nodigt Joods Actueel uit om de opera te bekijken en daarna pas een oordeel te vellen.

Daar schrijft Ceelen dus twee hoofdartikels over (de voorpagina, bijvoorbeeld). Of dat moeten we toch geloven. Waar de De Morgen-journalist het eigenlijk over heeft is de prikkelbaarheid van de joodse gemeenschap. En hij doet dat op een badinerende toon die heel wat andere gemeenschappen evenzeer en zeer terecht zou mishagen. Waar Han Ceelen en zijn hoofdredactie zich schuldig aan maken, is stemmingmakerij.

Want is er wel zo’n heisa? Wanneer krijg je heisa rond een bepaald thema? Volgens mij is dit niet zo’n belangwekkend nieuwsfeit dat het enkel omwille van de actualiteitswaarde op de voorpagina moet komen. De enige reden om het vooraan in de krant te plaatsen is dat een gebeurtenis in de marge zo kan worden opgeklopt tot een relletje, tot heibel, tot een hetze. De Morgen creëert zelf de heisa waarover ze pretendeert te berichten.

En de toon waarop dat gebeurt is laag-bij-de-gronds. Neem nu de boventitel en de hoofdtitel:

Opvoering ‘Samson en Dalila’ zorgt voor zoveelste incident in ondertussen lange rij

Joden boos op Vlaamse Opera

Het ‘zoveelste incident’ in een ‘ondertussen lange rij’: je moet al van erg goede wil zijn om hierna nog begrip te hebben voor die verdomde joden. De krant vindt het geval klaarblijkelijk zelfs eerder vermoeiend dan interessant. Zijn ze daar weer, met hun geklaag?

Het plaatsen van het woord ‘boos’ in de titel is bovendien pure provocatie, aangezien de vorige rel, met Man Bijt Hond, precies daar over ging.

De inleiding die daarop volgt, versterkt dat iteratieve én gebruikt, zij het halvelings vermomd, nogmaals het woord ‘boos’:

De Joodse gemeenschap in België is wederom in haar wiek geschoten. Dit keer is de boosdoener de Vlaamse Opera.

Han Ceelen weet natuurlijk goed genoeg dat hij de joodse gemeenschap hiermee jent, hij laat het bij aanvang van het binnenartikel de mensen van Joods Actueel zelf zeggen:

“Door het woordje ‘boos’ te gebruiken creëer je een fout cliché”, aldus Freilich. Ook medewerker Guido Joris meldt het voor de zekerheid vast in een mail aan De Morgen: nee, de joden zijn niet boos op de Vlaamse Opera. Maar dezelfde Joris windt zich in het laatste nummer van Joods Actueel wel degelijk op over een opera die nog moet worden opgevoerd. Of liever: over de activiteiten die rond de opera worden georganiseerd en, mogelijk, over het decor en de kostumering.

Dit is geen berichtgeving over een conflict. Hier wordt het protest van enkelen belachelijk gemaakt, waardoor een hele gemeenschap gestereotypeerd wordt. Me dunkt dat het precies hiermee is dat vele joden problemen hebben. En geef ze eens ongelijk.

Natuurlijk is het in hoge mate dwaas om te klagen over een opera die nog in première moet gaan, deels op basis van speculatie. En natuurlijk moet de Vlaamse Opera hierop reageren. Maar door de hele kwestie tot het belangrijkste nieuws van de dag te bombarderen en erover te schrijven met een pseudo-ludieke knipoog naar de lezer, zorg je alleen maar voor clichématige beelden, meer irritatie en meer conflict.

Zelfverklaarde kwaliteitsjournalistiek dient niet om stereotypes te bevestigen, die dingen zijn groot genoeg om zichzelf in leven te houden.

Ze hebben het weer gedaan, daar bij De Morgen.

Advertenties
4 reacties leave one →
  1. 10 april 2009 07:25

    Dat is niet enkel met de Joden. Met Vlamingen is het ook een ganse tijd zo geweest in Le Soir.
    Als één Vlaamse politieke partij iet zei, dan werd er ook direct gekopt: “Les flamands….”. Ik heb me hier ook meermaals druk over gemaakt, pure stemmingmakerij. En als je hier in Brussel woont, merk je direct dat zo’n stemmingmakerij wérkt. Als flamoutch (of je hier nu al 18 jaar woont of niet) word je door meer mensen dan vroeger met een scheef oog bekeken.

    Verdediging van enkele franstaligen die bij Le Soir werken: “Die partij(en) vertegenwoordigen toch +30% van de bevolking?” Misschien een interessante vraag voor Joods Actueel. In welke mate representeert die de joodse gemeenschap? Wordt die redactie gekozen, zo ja door wie?

  2. 10 april 2009 13:59

    Neemt niet weg dat Joods Actueel gemakkelijk op zijn paard te krijgen is. Zelfs door satire in een studentenblad (http://www.schamper.ugent.be/474/marc-cogen-slachtoffer-antisemitische-%E2%80%9Cmop%E2%80%9D).

  3. 20 mei 2009 17:16

    Ik moet wat voorstellen doen voor een rollenspel dat we in oktober in Malta organiseren over journalistiek. We zoeken daarvoor een blogger. Heeft het zin daar verder over te praten?

    Groetjes,

    +41 79 200 2352

Trackbacks

  1. jasperwiet.be » Boos?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s