Skip to content

Carpoolen met De Standaard

9 maart 2009

Wij vertrouwen de verslaggeving van De Standaard over het reilen en zeilen bij Ford Genk, Opel Antwerpen of Audi Brussel voor geen haar meer. Het is zonneklaar dat enkele hoge piefen van De Standaard druk bezig zijn de belangen van de automobielindustrie te verdedigen. Hoe anders valt de houding van krant tegenover de carpooldag op 5 maart te verklaren?

Het gaat toch al niet denderend met de sector, bedachten enkele heren met redactionele invloed en een stevige portefeuile gemotoriseerde aandelen, dus promotie voor het carpoolen kunnen wij missen als kiespijn. Het hele initiatief moest de grond in geboord worden, en hoe kon dat beter dan met Mia Doornaert en Marc Reynebeau?

Bezwaren dat het waarschijnlijk hoe dan ook zou mislukken omdat het door Peeters & Pichal werd georganiseerd, werden krachtig van tafel geveegd: het was niet het moment voor nodeloze risico’s! Doornaert en Reynebeau kregen de hoofdrollen in het reclamefilmpje van De Standaard.

Nu is het zeer moeilijk om iets aan te prijzen door middel van Doornaert (wel mogelijk: radicaal progressivisme) of Reynebeau (wel: de Vlaamse Beweging), maar met hen allebei tegelijk is het helemaal onmogelijk. Het resultaat is dan ook een verpletterend pleidooi tegen carpoolen. Wie na het zien van het filmpje nog zin heeft om bij iemand anders in de auto te kruipen, moet blind en doof zijn. En die mensen mogen hoe dan ook nooit alleen in de wagen rijden.

Een paardenmiddel was het, dat het hele initiatief subtiel maar efficiënt in mekaar deed stuiken. En zo kon De Morgen de volgende dag triomfantelijk koppen:

Evenveel file op Carpooldag

Het lijkt een kleine overwinning van de krant die zichzelf graag progressief noemt maar te suf was om het carpoolen te promoten. In werkelijkheid zijn de magnaten van de auto-industrie uit Groot-Bijgaarden de grote winnaars. Wij zullen niet vreemd opkijken staan wanneer de onderhandelingen met GM afspringen en Corelio Kris Peeters verbaast met het voorstel Antwerpen Opel over te nemen.

Peter Vandermeersch, salesmanager van De Standaard. Achter stuur van zijn Bugatti 55 (bouwjaar 1932) zet hij zijn hem nog verder open.

Peter Vandermeersch, salesmanager van De Standaard. Achter stuur van zijn Chrysler Crossfire (bouwjaar 2004) staat zijn hemd nog drie knoopjes verder open.

Advertenties
2 reacties leave one →
  1. 9 maart 2009 23:09

    Aha! Peter Vandermeersch! Dat is die kerel die mij constant zit te spammen!

  2. Aline permalink
    10 maart 2009 16:39

    Mij vraagt hij voortdurend of ik nog altijd zo’n fan ben van het weekend.
    Moet ik daar dan toch iets achter zoeken?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s