Skip to content

Een bloedbad op pagina 36

12 januari 2009

‘De Morgen. Onafhankelijk bloedbad’ In de goede oude tijd zou die slogan morgen op de voorpagina staan

zei Marc Van de Looverbosch vrijdag in Media.com. Op de voorpagina stond gewoon weer ‘Onafhankelijk dagblad’ en in een klein hoekje: ‘Crisis in de Vlaamse media: Een stand van zaken’, met een verwijzing naar pagina 36.

Pagina 36, dat is niet eens de voorpagina van de mediabijlage van De Morgen. Daar stond in de vorm van een interview met Pieter Broertjes, de hoofdredacteur van de Nederlandse Volkskrant, wel meteen een pijnlijk voorbeeld van hoe het wél kan: een kwaliteitskrant runnen in economisch moeilijke tijden.

Ook Broertjes spreekt over een ‘merk’, ‘content’, ‘besparingen’ en ‘advertentie-inkomsten’, maar hij gaat op een heel andere manier om met tanende verkoopcijfers dan pakweg De Persgroep Publishing en Corelio. De Morgen ontslaat 26 werknemers en dat zal volgens een voluntaristische Klaus Van Isacker geen invloed hebben op de kwaliteit van de krant. Broertjes is realistischer:

Iedere redactie begrijpt dat besparingen nu eenmaal bij deze tijd horen. Daarom proberen we nu op een slimmere, zuinigere manier kranten te maken door de krant bijvoorbeeld compacter te maken. Pagina’s inleveren doet pijn, maar dat doe ik liever dan nu al mensen naar huis te moeten sturen, want dan weet je zeker dat je inlevert op kwaliteit.

Hij maakt een dunnere krant en verkoopt ‘content’ aan televisiezenders. In plaats van in te leveren op kwaliteit, maakt de Volkskrant van haar gespecialiseerde journalisten net een uithangbord.

Letterlijk over De Morgen zegt Pieter Broertjes nog:

Als ik hoor dat hij [Christian Van Thillo] bij De Morgen een kwart van het personeel wil schrappen, dan vrees ik dat hij zichzelf zal tegenkomen. Met vijftig man kun je geen kwaliteitskrant maken. Dan gaan alle mooie katernen en leuke extraatjes er onherroepelijk uit.

In plaats van, zoals bij De Tijd, journalisten op pad te sturen met een fototoestel en een camera, of zoals bij De Morgen een kwart van het personeel aan de deur te zetten, zouden Vlaamse hoofdredacteurs beter écht creatieve en duurzame oplossingen zoeken. Het is makkelijker van een kwaliteitsblad een vod te maken, dan achteraf het omgekeerde te moeten doen.

Advertenties
2 reacties leave one →
  1. 12 januari 2009 15:36

    “…zouden Vlaamse hoofdredacteurs beter écht creatieve en duurzame oplossingen zoeken”.
    Klopt als een bus – alleen vrees ik dat het niet (langer ?) de hoofdredacteurs zijn die dit soort beslissingen nemen, maar de vertegenwoordigers van de aandeelhouders. En om nu van hen creatieve en duurzame oplossingen te verwachten…

  2. 13 januari 2009 01:25

    Om nog maar te zwijgen van hoofdredacteurs die eerder de vertegenwoordigers van de aandeelhouders zijn dan een primus inter pares op de redactie. Of die wel journalist worden genoemd, maar ook ‘marketeer van het jaar’.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s