Skip to content

Mediakritiek.be wint “prestigieuze CMS Award”

6 december 2008

In de categorie content behaalde mediakritiek.be zilver, voor Volvo Trucks, maar na Artsen Zonder Grenzen. Dat klinkt fijn, maar wat is die trofee eigenlijk waard? Volgens Radio Plasky: niet bijster veel. Wij zijn benieuwd waarmee Ides Debruyne het woord “prestigieus” wil rechtvaardigen.

Het lijkt alleen maar logisch dat je een CMS Award kan winnen in de categorie content. CMS staat voor Content Management System, een systeem  waarmee de inhoud van een website makkelijk (dat is toch het idee) beheerd kan worden. Hoe goed zo’n CMS is, hangt van veel factoren af, maar van één ding hangt het beslist niet af: de inhoud. Een CMS is een technische aangelegenheid die zo goed als losstaat van de inhoud en de kwaliteit daarvan.

Artsen Zonder Grenzen won goud in de discipline content, maar op de redactie in Jette is niemand echt overtuigd. Medewerkers zijn er erg kritisch voor hun werk van het afgelopen jaar: de online publicaties moeten sterk verbeteren in 2009, klinkt het. Er is teveel in kwantiteit geïnvesteerd en te weinig in kwaliteit.

De organisatie is dus maar matig tevreden over de inhoud, maar wint daar wel een gouden medaille voor? Of de dienst communicatie van Artsen Zonder Grenzen loopt vol met zelfverloochenaars, of je moet je vragen stellen bij de waarde van de CMS Award. Radio Plasky heeft overal bronnen, en dus ook op de redactie van Artsen Zonder Grenzen. Geloof ons: van valse bescheidenheid hebben ze daar zelden last.

Daarmee willen we de kwaliteit van mediakritiek.be natuurlijk niet in twijfel trekken. En misschien zijn de prijzen in andere categorieën, zoals navigation of web 2.0, wel zinvol en zelfs prestigieus. Maar in de categorie content? Daar is het slechts reclame voor de bedrijven die het CMS ontworpen hebben en met de inhoud zelf helemaal niets te maken hebben.

Op de niet al te geweldige website van de CMS-awards is overigens nog steeds geen update te vinden met de winnaars van 4 december. Ons maakt niemand wijs ze daar veel belang hechten aan content.

Advertenties
2 reacties leave one →
  1. bedot permalink
    7 december 2008 19:20

    Je moet het hen nageven, ze zijn content met die award.

  2. 8 december 2008 11:03

    Sorry voor ons enthousiasme. Het is altijd leuk als iemand ons project dat op zo goed als geen geld draait leuk vindt. En zeker als het komt vanuit een sector die we niet hadden verwacht. Van de journalistieke sector moeten we nog de eerste schouderklop krijgen. Nog een prettige dag.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s