Skip to content

Wat een feeling

29 september 2008

Kent u Feeling? Dat is een vrouwenblad. Typisch aan vrouwenbladen is, het mag algemeen geweten zijn, dat zij zich op vrouwen richten. Maar nu is de marketingdienst van Feeling zich daar toch vragen bij beginnen stellen: lopen we niet een belangrijk deel van de markt, zeg maar vijftig procent, mis door ons enkel op vrouwen te richten?

Er zit wat in, in die bedenking. Daarom zit er bij Feeling in oktober een gruwelijke glossy bijlage: MannenFeeling. Ik heb mij als man zelden zo beledigd gevoel door honderd glanzende bladzijden papier.

Daarmee bedoel ik niet dat het een beleding voor mannen is als er pogingen ondernomen worden hen scrubs of juwelen aan te smeren. Er zijn bladen zat die dat doen en sommigen zijn niet eens slecht. Neen,  MannenFeeling is beledigend voor uw en mijn intelligentie en gevoel voor humor, omwille van de toon die wordt aangeslagen. Of wat dacht u van dit Edito?

MANNENTAAL

“In wat voor wereld leven we als zelfs mannen modebladen lezen”, zingt Rufus Wainwright in het aanstekelijke Oh what a world. Wat een wereld, inderdaad. En wat een vreemde opmerking. Echte mannen weten al lang waarom. Hun thuis is waar hun goedgevulde garderobe staat. En hun sixpack. Uiteraard. Er zijn nog zekerheden in dit leven.

U gaat in deze allereerste MannenFeeling geen politieke of micro-economische analyses aantreffen – we gaan ervan uit dat u die zonder ons ook vindt. Wél honderd pagina’s puur hedonisme, van horloges (p.10) en wijn om een getrouwde vrouw mee te versieren (p.14) – hey, we zijn ruimdenkend hier – tot maatpakken (p. 62) waarvoor de cast van Reservoir Dogs een moord zou begaan. Al deden die dat sowieso al.

Denk vooral niet dat we u iets willen opdringen. “Geen enkele man moet een pak dragen als hij daar geen zin in heeft”, zegt Jeremy Hacket, de Engelse king of costume (p. 58). Twee uur per dag met gewichten sleuren om die andere sixpack te verkrijgen, hoeft al evenmin. “Het maakt niet uit of je een afgetraind lijf hebt, als je mijn kleren wil dragen, doe je dat gewoon”, aldus Dirk Bikkembergs (p. 44). Net wat we wilden horen.

En intussen blijven wij gewoon trouw aan het aloude advies van ‘doe wel en zie niet om’. Tenzij om naar een knappe vrouw te kijken. Of in de spiegel. Mannen weten waarom.

Michaël De Moor
Chef-mode

Eigenlijk valt het seksisme in Mannenfeeling, dat toch ook niet mis is, nog behoorlijk mee vergeleken met dit staaltje misandrie. Ik wou nog een extra belediging formuleren, maar zelfs de meest snedige sneer zou het niet pijnlijker kunnen maken voor De Moor dan dit Edito zelf.

Advertenties
3 reacties leave one →
  1. 29 september 2008 19:08

    Dat soort onzin moeten wij al jaren slikken. Een doorsnee “gewone” feeling of flair is eveneens beledigend voor uw en mijn intelligentie en gevoel voor humor. Waar zit het verschil?

    Mag ik trouwens opmerken dat uw inleiding zich ook expliciet enkel tot enkel mannen lijkt te richten. Of ligt dat geheel aan mij?

  2. 30 september 2008 12:54

    Als lid van het in deze maatschappij dominant geslacht was ik verbaasd beledigd te worden – meer moet u er niet achter zoeken.

  3. De Moor permalink
    9 december 2009 10:46

    Hey Michaël,

    Hier een dikke pluim voor je werk van je nicht Cathérine (Cathy). Doe zo verder en hopelijk gaat het in je privé ook zo goed, groetjes aan je ouders en Annemie!

    Cathérine

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s