Skip to content

TV Jules, slap gelul

26 september 2008

Even had ik vanochtend de hoop dat Bart Van Doorne een uiterst verstandige beslissing had genomen. Op de achterste pagina van De Morgen prijkte namelijk niet langer TV Jules, met voorsprong de ellendigste krantenrubriek van de afgelopen twaalf millenia.

Helaas, deze week was het prijs op de voorlaatste pagina. Als die rubriek niet snel verdwijnt wordt het voor De Morgen moeilijk om nog aanspraak te maken op het epitheton ‘kwaliteitskrant’.

TV Jules combineert twee ergerlijke mediatrends tot een ongezien flauw resultaat. Die twee trends zijn de toenemende berichtgeving ín de media óver de media, en het uitpakken met ‘persoonlijkheden’. Na Agnes Goyvaerts, trots auteur van het volmaakt hersendode Voorwaarts Goyvaerts, schrijft nu ook Jules Hanot zijn eigen pagina vol. Over televisieprogramma’s, godbetert.

TV JULES. Ex-hoofdredacteur van het persagentschap Belga, columnist en De Morgens Beursbengel Jules Hanot verdeelt zijn tijd tussen beleggen en televisie kijken.

Dat schrijft De Morgen zelf. Een boeiend leven heeft de man dus blijkbaar niet en het is altijd een slecht idee om zo iemand de titel columnist en een hele pagina te geven.

Centraal staat steeds een open brief aan een BV, waarmee Jules Hanot elke week gedetailleerd bewijst waarom hij geen columnist is. Columnist zijn impliceert twee dingen: een zekere literaire aanleg bezitten en niet-alledaagse invalshoeken op alledaagse zaken hebben. Jules’ open brieven echter, zijn comaverwekkend lang uitgesponnen, neergepend op het vaderlijk-ironisch toontje waar in literaire colleges doorgaans zware lijfstraffen op staan.

Daarrond recenseert TV Jules wat televisieprogramma’s, maar ook daar is nergens een originele of persoonlijke invalshoek te bespeuren. En recensies van die programma’s vind je iedere dag in elk mogelijk dagblad of magazine, op tientallen blogs, en meestal leuker geschreven. Overbodige middelmatigheid, dat is TV Jules – en dan zwijg ik nog over de treurige lay-out.

Bedenk goed, Bart Van Doorne, wat zo’n volledige pagina kost. Uw lezerscijfers zijn dit jaar goed uitgevallen, dus de pagina is net in advertentiewaarde gestegen. Bereken wat u Jules Hanot betaalt voor zijn slappe brei en tel die som op bij de prijs van de advertentieruimte van één pagina: dat is het verlies dat uw krant elke vrijdag maakt.

En als u toch werkelijk wekelijks een hele pagina wil weggooien: wij doen het voor de helft van de prijs.

Advertenties
7 reacties leave one →
  1. brecht decaestecker permalink
    17 oktober 2008 10:34

    Je kan Jules goed of slecht vinden, maar wat je hem wél moet nageven, is dat hij ten minste zijn naam bij zijn columns durft zetten, in tegenstelling tot de anonieme schrijvers achter Radio Plasky, die, zo begrijp ik de laatste alinea, in De Morgen liever een pagina advertentie lezen dan één met daarop een goede, gedurfde column. Als je de anonieme schrijver zijn redenering doortrekt, heeft hij eigenlijk liever een De Morgen met wel zestig pagina’s advertentie. De Streekkrant, dat vinden ze bij Radio Plasky nog eens een kwaliteitskrant!

  2. 17 oktober 2008 12:03

    Hoe komt het toch dat veel critici, en jij blijkbaar ook, Brecht, zo’n probleem maken van anonimiteit? Over The Economist hoor ik nooit iemand klagen.

    Je lijkt te denken dat wij grote voorstanders van reclame zijn. Niets is echter minder waar. Wij hebben een hekel aan reclame. Maar we hebben een nog grotere hekel aan slechte columns. Of wou je Jules Hanot zijn ‘column’ over Lien Van De Kelder ‘goed’ en ‘gedurfd’ noemen? Kom zeg, dat stukje te lang uitgerokken toogseksisme? Dat kan je niet ernstig menen, Brecht. Je loyaliteit siert je, maar wie overdrijft in loyaliteit maakt zichzelf belachelijk.

    Wat betreft De Streekkrant: het blad koestert geen pretenties die het niet kan waarmaken. Zo zijn er niet veel.

  3. 17 oktober 2008 12:58

    En ik die dacht dat Brecht Decaestecker niet bestaat. Kan Walter Pauli niet onder zijn eigen naam reageren? :-)

  4. Knotwilg permalink
    18 oktober 2008 14:49

    Piep. Het is “uitgerekt”, niet “uitgerokken”.

    En voor mij is “Becht Decaestecker” even anoniem als Emile Plasky. Wat maakt het uit of er een rechtspersoonlijkheid achter zit, met een adres? De Plasky’s hebben een duidelijk profiel en ik weet ze te vinden, en Brecht blijkbaar ook. Of wil Brecht komen aanbellen of zijn advocaat er op afsturen?

  5. Sophie permalink
    31 januari 2009 22:38

    Omdat er van luisteraars van jullie radiostation niet meer – noch minder – verwacht wordt dan mierenneukerij tot op het bot, hier geuit onder de vorm van zuiver taalpurisme, gelieve een f te zetten aan de doorgaans zware lijstraffen.

  6. Peter permalink
    4 september 2009 17:11

    Jules Hanot is de kontlikker van Jean-Marie Dedecker op Actua TV. Die triestige mens durft niet eens wat tegengas geven, stelt nooit eens een kritische vraag. Hij gaat dan wat columns schrijven voor De Morgen. Triestig dat een zogezegde kwaliteitskrant zich verlaagt tot het een forum geven aan dit soort figuren. Hij kan bovendien niet eens deftig schrijven. De Morgen moet toch beter weten.

Trackbacks

  1. Een bende frustrés « Tim F. Van der Mensbrugghe spreekt het volk toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s