Skip to content

Kalashnikov Cools

25 september 2008

Op haar weblog schrijft Kathleen Cools vandaag zelfgenoegzaam:

Sommige collega’s uit het Vlaamse medialandschap noemen mij een slecht mens. Of geslepen. Of zelfbewust. Kalashnikov-Cools.

Verder beweert Kathleen Cools ook nog cynisch genoemd te worden. Kijk, dat er op de VRT-nieuwsredactie met Kathleen Cools gelachen wordt, dat kan ik best toestaan. Maar ze moeten de grap niet te ver drijven.

Het is grappig dat Cools die hypocriete complimentjes gelooft, maar wanneer ze erover begint op te scheppen op haar weblog, is het niet meer grappig maar zielig. Geen mens kan namelijk ernstig beweren dat Cools een ‘geslepen’ of ‘cynische’ journaliste is. Als je haar in De keien van de Wetstraat ziet kwispelen van trots, omdat al die belangrijke mensen zich door haar laten ondervragen, vraag je je soms wel af of ze wel nog ‘journaliste’ is.

In Ter Zake vanavond: Lieven Verstraete doet zijn best om het Patrick Dewael moeilijk te maken en te oordelen naar die laatste zijn humeur doet hij dat niet onaardig. Dan is het aan Cools: zij presenteert Kort bekeken, te beginnen met het spijtig heengaan van de papa van prinses Mathilde.

Vervolgens leidt zij een reportage van Lea Van Hoeymissen in. Van Hoeymissen brengt een apocalyptisch verhaal van een adoptie die tragisch afliep door een roestig tandwieltje in de adoptiebureaucratie. Zo schrijnend is het, dat wij veronderstellen dat Van Hoeymissen zelf ooit foutief geadopteerd is en daarvan nog steeds de littekens draagt.

Na die reportage mag Cools Vlaamse adoptieambtenaar Dorine Chamon onder vuur nemen. Gesneden koek, denkt u, maar Cools verrast vriend en vijand met uitspraken die je eerder van de geïnterviewde verwachtte: “Die Kafkaiaanse toestanden behoren dus voortaan absoluut tot het verleden”, “U zal dan bij het begin van de procedure duidelijk maken hoe het verloopt” en een berustend “Dus dan kan het niet anders.”

Ze verrast er ook de ambtenaar zelf mee, die nog zo eerlijk is Cools’ naïeve suggesties te nuanceren. Het heeft er alles van dat Cools wel medelijden heeft, maar niet met de adoptieouders die er geen zijn en nog minder met het kind, maar vooral met die arme ambtenarij. Je zou dat cynisch kunnen noemen, als je de tranen niet in haar ogen zag staan.

Nee, cynisch en geslepen zou ik haar niet noemen. Zelfbewust ook niet. Slecht wel, maar dat zou geen kwalificatie van haar karakter zijn, vrees ik.

One Comment leave one →
  1. Knotwilg permalink
    30 september 2008 01:05

    Wat mij bezig houdt, is, waarom leest iemand in godsnaam de blog van Kathleen Cools?

    Toen ik uw blog ontdekte, was dat een aha-erlebnis van jewelste. Eindelijk iemand die zich – nog meer dan ik – ergerde aan het stuitend gebrek aan kwaliteit in de zelfverklaarde kwaliteitspers, de spelfouten, de erbarmelijke zinsbouw, de luiheid, de sensatiezucht, de navelstaarderij, tot zelfs de opmaak, een terrein waarop ik volledig onkundig ben.

    Nu enkele maanden later heeft u wat mij betreft uw punt gemaakt. Het vogeltje gaat zolang gebekt tot het barst, zoals het spreekwoord zegt als het even een identiteitscrisis heeft. Ik ben er voorbij. Ik heb geen hoop meer voor de traditionele media en zoek koortsig naar plekken waar me échte informatie wordt verschaft.

    In een hoogmoedige bui, gespeend van elk besef van mijn andere ongeboren ambities, wil ik wel eens zélf een blog opstarten. Eén die andere aspirant-journalisten opspoort tussen de Algarve en Nova Zembla en een kwaliteitsblog samenstelt over wat er écht gebeurt in Europa. Of één die de gewapende conflicten overal ter wereld tegen het voetlicht van de energiewinning houdt (daarbij terugvallend op een wankele hypothese). Helaas, ik ben een recidiverend plannenmaker.

    Mijn aandachtsboog mag dan de eenheidsmaat zijn bij ADHD-testen, toch meld ik u dat ik de knop op de radio een slag naar rechts draai, in weerwil van de werkelijk mooie muziek en leuke reportages die ik op radio Plasky heb beluisterd.

    Tot linkser!

Geef een reactie

