Skip to content

Logica met Ivan Sonck

24 augustus 2008

De Olympische Spelen zijn nog niet afgelopen, maar ik denk wel dat ik al een mooiste en een verschrikkelijkste moment kan kiezen. Qua schoonheid wordt het moeilijk om de finale van de 10.000 meter bij de vrouwen te overtreffen. Qua gruwel denk ik niet dat iemand beter zal doen dan Ivan Sonck na de finale 4×100 meter bij de de vrouwen.

Ivan Sonck liep zich al een tijdje warm in Sporza Olympia, waar hij alles wat positief leek met een onovertroffen pessimisme de grond in relativeerde. Sonck ontwikkelde zich tot de Hugo Camps van de sportjournalistiek en de Belgische prestaties waren tot gisteren natuurlijk gesneden koek voor Soncks genadeloze nihilisme.

Eergisteren moest een zilveren medaille echter kapotgerelativeerd worden. Minder eenvoudig, maar zoals gezegd was Sonck goed opgewarmd. Hij ontwikkelde een ijzeren logica: de Belgische ploeg is helemaal geen goede ploeg, maar omdat de anderen slechter waren, wonnen ze toch. Per ongeluk, eigenlijk. Er is dus geen enkele reden om het estafetteteam te bejubelen. Als het aan Sonck lag, boden de Belgische sprintsters hun excuses én medailles aan bij de geklopte favorieten. Met de belofte het nooit meer te doen.

Zij waren beter omdat de anderen slechter waar. Aristoteles zou trots op je zijn, Ivan Sonck.

Op de foto ziet u Ivan Sonck toen hij alcohol en tabak nog niet had afgezworen. Hijzelf zag er slechter uit, maar zijn humeur was soms beter.

8 reacties leave one →
  1. Gilbert Ornelis permalink
    24 augustus 2008 11:59

    Sorry, maar ik vond dat Sonck gewoon gelijk had. De zilveren medaille was een gelukstreffer, en geen overwinning op waarde. Maar laat dat het feestje niet verpesten.

  2. 24 augustus 2008 12:51

    Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zich doodergert aan die man.

  3. 24 augustus 2008 12:59

    Gilbert Ornelis vindt welicht ook dat Zou Kai dat goud aan de rekstok niet verdiende.

  4. 24 augustus 2008 17:19

    Het valt te betwijfelen of Ivo Van Damme het als een voorrecht zou hebben beschouwd voor Ivan Sonck te worden versleten.

  5. 24 augustus 2008 18:32

    Als die gast op de foto Sonck is ben ik Usain Bolt. De mens op die foto is Ivo Van Damme.

  6. 24 augustus 2008 22:30

    Toen ik de tekst voor die uitzending aan het schrijven was, leek dat me een erg aardig grapje. Ja, het klinkt onwaarschijnlijk, maar ik vond het echt geestig. Je had er bij moeten zijn, denk ik. Enfin, mijn excuses.

    Ik blijf toch vinden dat hij er een beetje op lijkt en vooral dat hij spreekt alsof hij gelijkaardige prestaties heeft neergezet.

  7. 25 augustus 2008 08:18

    Als Sonck echt denkt dat de estafette gaat om de snelste lopers/loopsters, dan heeft hij er ondanks zijn ervaring maar weinig van begrepen.
    Moest het gaan rond de snelste meisjes werden we inderdaad vijfde/zesde. Maar als het echt over de snelste loopsters had gegaan, zou het IOC 4 loopsters toelaten op het individuele nummer en de resultaten optellen om zo tot een mathematisch correcte medailleverdeling te komen.

    Een estafette gaat, zoals U ondertussen al heeft kunnen lezen tussen de vorige regels door, rond het ganse evenement. Daar hoort de wissel (doorgeven stok) bij, en blijkbaar was dat te moeilijk voor een ganse resem landen. België heeft dus misschien niet de tweede snelste loopsters ter wereld, maar heeft wél degelijk de tweede snelste ploeg ter wereld. Alsjeblieft.

  8. The Clumsy Chef permalink
    25 augustus 2008 11:17

    en dan had de brave man nog z’n dagelijkse halve fles azijn niet binnen geklutst

Geef een reactie

