De Graspoort (Mechelen)

Kort: haute-cuisine kregen we niet en dat verwachtten we ook niet van een eetcafé. Een verzorgde maaltijd, schappelijke prijzen en een aangenaam décor kregen we wel, en dat is reden genoeg om De Graspoort een dikke voldoende te geven.

De verschrikkelijkste dingen kunnen je naar Mechelen leiden. Een kameraad met een gebroken hart, daarvoor wil een mens al eens vergeten dat Somers en Gennez de stad besturen en dus kocht ik me een retourtje Mechelen. Na een therapeutisch gesprek waarin de psyche gesterkt werd, togen wij naar De Graspoort om de fysieke mens op te lappen.

De Graspoort is een eetcafé in het centrum van de stad, maar toch mooi in het groen gelegen. Het is er meestal prettig rustig en dat was ook nu zo. Ook in hectische tijden schijnt het café een oase van rust te zijn. Er was nu niet erg veel volk en daarmee kregen wij onze bestellingen erg snel.

Een drankje om op te warmen: de pils op de kaart is de Mechelse Blusser, waar ik niet echt gek op ben, maar ook van het vat te krijgen is Gouden Carolus Triple. Zeg daar maar eens nee tegen. Nu ik er over nadenk, is dat beslist een Mechelse troef: veel horecazaken met Gouden Carolus op de kaart.

Naast de vaste spijskaart heeft De Graspoort een krijtbord met suggesties. Ik pikte daaruit de kiprollade met gegrilde groentjes, mijn tafelgenoot koos het bladerdeeggebakje met dadels en geitenkaas.

De rollade was lekker, maar de randjes waren te hard gebakken en de worteltjes erin iets te plat gekookt. De gegrilde groentjes hadden ook net dat tikkeltje knapperiger mogen zijn en aubergine en courgette hebben inderdaad weinig smaak van zichzelf, maar pas toch op met ze te sterk te kruiden. De puree was erg lekker, een extra pluspunt omdat ik puree meestal maar een kleffe bedoening vind.
Het bladerdeeggebakje vertoonde minder schoonheidsfoutjes dan mijn rollade. Natuurlijk is de combinatie van warme geitenkaas met zoet al (erg vaak) eerder geproefd, maar met dadels was het toch net dat ietjes anders. Prima schoteltje.

De koffie was van Illy, dus dan weet je dat die in orde was. De bediening ten slotte, was snel, vaardig en behulpzaam. Zo op de achtergrond dat je haar bijna zou vergeten. En in weerwil van alle allerliefste diensters en charmante obers op deze wereld: de perfecte bediening is de bediening die je niet opmerkt.

Nee, om het verlovingsfeest van één mijner broers te vieren zou ik De Graspoort niet uitkiezen. Maar als er nog eens gebroken harten onder de riem gestoken moeten worden in Mechelen, doe ik het met plezier in De Graspoort. Een website heb ik niet gevonden, maar google helpt u probleemloos aan het adres en telefoonnummer.

4 gedachtes over “De Graspoort (Mechelen)

  1. Omdat het op dit radiostation helemaal geen kwaad kan om mieren te neuken: er staat een dt fout in uw artikel.
    Voor de rest: keep up the good work, ik ben een nieuwe fan.

  2. Een nieuwe eigenaar, inrichting en keuken melden ons officieel: “Ondertussen is deze zaak van eigenaar, inrichting en keuken veranderd.” Wij nemen er akte van en hopen dat u dat ook doet.

Geef een reactie

