Skip to content

Ongerede twijfel

4 juli 2008

Mijn vrijdagavonden stonden tot vorige week gelijk aan slemp-, bras- en zuippartijen. Stónden! Canvas heeft daar krachtig een einde aan gesteld. Hier realiseert de VRT zijn volksverheffende taak: vanaf nu blijf ik braaf thuis, ver weg van de giftige alcohol en de verlokkingen des vlezes. Twin Peaks wordt uitgezonden!

In De Standaard meende Mark Cloostermans die briljante serie aan een kritische blik te moeten onderwerpen:

Achttien jaar na haar tv-première is de cultserie ‘Twin Peaks’ voor het eerst te zien op Canvas. Voer voor nostalgici of een must voor een nieuw, jong publiek?

Beste Mark Cloostermans, is de muziek van Orlandus Lassus nog actueel? Zou een tentoonstelling van Caravaggio nog de moeite zijn? Is Aeschylos nog het opvoeren waard? Moeten we Augustinus nog lezen? Je kan op den duur alles in vraag stellen. Daar ben ik niet voor gevonden, zekerheden moeten er zijn. Twin Peaks is een onverwoestbaar monument.

Gelukkig heeft Cloostermans nooit écht aan Twin Peaks getwijfeld. Hij verraadt zich halverwege zijn artikel in deze zin:

De dvd-verkoop van seizoen één viel zelfs zodanig tegen, dat het jaren duurde voor seizoen twee eindelijk uitkwam.

“Eindelijk”, zegt Cloostermans. Hij snakte er zelf ook naar.

De eerste aflevering duurt één uur en 35 minuten. De aftiteling is voorzien om één uur ’s ochtends zaterdag, zodat ik die dag mooi kan beginnen door meteen na de uitzending naar het centrum van de stad te racen en er een stevig drinkgelag in te zetten.

5 reacties leave one →
  1. Knotwilg permalink
    4 juli 2008 20:49

    Behalve voetbalwedstrijden zijn er niet veel programma’s geweest waarvoor ik thuis bleef, of beter, me verplaatste, want ik heb geen TV. Twin Peaks betekende in 1990: het ouderlijk huis niet verlaten op dinsdagavond en meteen na de aftiteling een uur bellen met mijn gestesgenoot om de aflevering uitvoerig te analyseren en de dialogen na te ratelen. Het zal de leeftijd wel geweest zijn maar toch heeft die serie later haar gelijke niet meer gekend, qua sfeer, karakterontwikkeling en niet te vergeten, de opbouw van de plot. Toen die plot was afgewikkeld aan het einde van de eerste reeks, en de fantasie van Lynch niet langer door het verhalende vernuft van Frost in evenwicht werd gehouden, haakte ik af en ook daar heb ik geen spijt van: de herinnering aan dat tiental spetterende kijkstukken is er des te machtiger om. Ik zal dus niet afstemmen op Canvas, maar wens iedereen die er toen niet bij was, veel genot toe!

    “She’s dead Harry, wrapped in plastic!” – en vele andere (corpses & quotes) zouden volgen.

  2. 6 juli 2008 17:10

    Betekent dit dat er in de mediatheek van Radio Plasky geen exemplaar van beide reeksen op DVD te vinden is? The horror! The horror!

  3. 6 juli 2008 22:28

    Beste Radio Plasky,
    De waarheid moet gezegd: ik ben een absolute diehard-Twin Peaks-fan. Maar als De Standaard mij vraagt om die serie uit te leggen aan de jongere kijkbuisvriendjes, dan wil ik wel even doen alsof ik twijfel aan de eeuwigheidswaarde ervan.

    Maar echt niet langer dan een regel of 100. Er zijn grenzen aan poses van kritische afstandelijkheid.

    Vriendelijke groet,
    Mark

  4. Elke permalink
    7 juli 2008 16:32

    Caravaggio draait zich trouwens om in zijn graf. :(

  5. 7 juli 2008 17:04

    Geen idee wat de toenmalige spelling van zijn naam was, maar vermoedelijk heb je gelijk. Excuses aan de luisteraars en ook aan mijnheer Caravaggio natuurlijk.

Geef een reactie

