Skip to content

Het ligaturenmysterie

30 juni 2008

Geachte mijnheer de art director van De Morgen,

ik weet dat uw krant al twee keer een European Newspaper Award heeft gewonnen voor haar lay-out. Met de laatste vernieuwing was dat wat mij betreft ook verdiend. Maar laatst betrapte ik Yves Desmet op een leugentje over lettertypes. Ik heb sindsdien wat onderzoek gedaan en ik zie mij geconfronteerd met een vreemd raadsel in uw typografie.

De schreefletter die u gebruikt heet Capitolium en is ontworpen door Gerard Unger, een monument in het letterontwerp. Hij heeft op Capitolium ook een variant gemaakt, Capitolium News, omdat lettertypes voor kranten speciale vereisten hebben.

Though Capitolium works well in most modern production processes and also on screens, it is too fragile for newsprint. For newspapers sturdier shapes were required as well as more characters to a line of text, and Capitolium News has a bigger x-height than Capitolium.

Dat schrijft Unger over Capitolium News. Maar u gebruikt die letter niet, hoewel u een krant bent (niet persoonlijk natuurlijk). Dat zie ik bijvoorbeeld aan de lijst met gebruikte lettertypes in de krant van vorig weekend op pagina 62. U gebruikt de gewone Capitolium.

Dat is uw goed recht, er zijn immers ook nadelen aan Capitolium News verbonden. Zo is de letter wat minder elegant, onder meer door de afwezigheid van ligaturen (de elegante verbindingen tussen twee letters die mekaar hinderen als ze naast mekaar staan). Daarom suggereert Unger zelf:

Of course the different varieties of the original Capitolium family can be combined with Capitolium News, for example for headlines on pages where other subjects than the news may require elegance or distinction.

Dat is dus duidelijk: Capitolium News: voor kranten, geen ligaturen, gebruikt u niet. Capitolium: niet voor kranten, wel ligaturen, gebruikt u niet.

Kan u mij dan verklaren wat deze draak van een non-ligatuur op diezelfde pagina staat te blinken?

‘tfi’ maakt deel uit van het woordt ‘catfight’, de titel van een artikel in de onvoloprezen Wax-bijlage. De ‘f’ is daar vier komma zes centimeter groot. Zelfs de meest typografisch ignorante luisteraar ziet wat er hier misloopt: de slurf van de ‘f’ hangt heel ellendig in de stip van de ‘i’. Dat moet toch beter kunnen? Ja, met een ligatuur! Maar die gebruikt u niet, om een voor mij onmogelijk te vatten reden.

Let op, dit is geen verwijt. Per slot van rekening bent u art director en ik werkloos. Ik begrijp het gewoon niet: u gebruikt de elegante versie, Capitolium, maar u laat de ligaturen er uit. Kan u voor mij dat ligaturenmysterie ontsluieren?

Met de gepaste achting,

Emile Plasky

No comments yet

Geef een reactie

