Skip to content

Eindelijk plukken wij de vruchten van het kapitalisme

25 juni 2008

Ik word wel eens verweten een revisionair aartscommunist te zijn, die alles wat naar eigendom ruikt zou verachten en elke vorm van commercie in satanische rituelen zou vervloeken. Die verwijten zijn volledig correct, ik zal het niet ontkennen. Maar vandaag ben ik overtuigd dat commercie en marketing ook hun goede kanten hebben.

Want wat lees ik in De Tijd dat Knack zegt over De Morgen (waarover zouden kranten schrijven als ze mekaar niet hadden)? Er wordt geherstructureerd bij De Morgen! Yves Desmet zal blij zijn, hij krijgt alweer een nieuwe functie. Maar het echte goede nieuws zit in deze alinea:

Feit is dat de inkomsten uit advertenties volgens Knack fors dalen. Van alle titels bij De Persgroep zou De Morgen daar het meeste onder te lijden hebben. De pas gelanceerde bijlagen, waaronder Wax en Vamos, kunnen volgens het weekblad voorlopig maar weinig adverteerders bekoren.

Meestal ergert de economische logica die hoofdredacteurs hanteren als het hen uitkomt mij mateloos. Maar nu komt dat wel handig uit. Die weekendbijlagen zijn namelijk een dure affaire voor een krant als De Morgen. En blijkbaar slagen Wax en Vamos er niet in dat op te lossen.

Logisch, denken u en ik, want Wax en Vamos, dat is hol weekendgekakel zonder weerga. En als u en ik het niet lezen, wil een bedrijf er niet in adverteren en levert het De Morgen dus geen centen op. Ja, logisch vinden wij dat, maar blijkbaar heeft het enkele weken geduurd eer Klaus Van Isacker het ook inzag. Vermoedelijk leest hij wel de resultatenrekeningen maar niet de weekendbijlagen van zijn eigen krant.

Een beetje manager, en dat is Van Isacker toch, weet dan wat gedaan: het mes erin! Vamos en Wax, die leeghoofdige verspillingen van papier en inkt uit de weekendbijlage snijden! Komaan mijnheer Van Isacker, laat de marktwetten voor één keer in het voordeel van de kwaliteit van uw blad werken en schrap die handel. En dan past De Morgen in het weekend misschien ook weer in onze brievenbus.

Advertenties
2 reacties leave one →
  1. 25 juni 2008 20:23

    Misschien is Van Isacker toch leper dan we denken en zijn met Vamos en Wax bewust twee financiële tegenvallers gecreeërd zodat die derde nieuwe bijlage, De Financiële Morgen, in ieder geval garantie heeft op stof om over te schrijven. Hoe zit het met de advertentie-inkomsten van DFM?
    Alleen jammer dat het nieuws nu via Knack het publiek bereikt.

  2. The Clumsy Chef permalink
    26 juni 2008 06:38

    Beste mediawatchers: ik ga niet betwisten dat de twee nieuwe, hier besproken rubrieken getuigen van een ondraaglijke lichtheid maar ze zijn wel potentiele goedmijntjes. Want vergis u niet: de functie van een krant/weekblad/maandblad/veredeld toiletpapier is niet meer of minder dan geld verdienen. En dat doe je nu eenmaal niet met doorgedreven journalistiek. Daardoor verkoop je alleen wat meer. Het echte geld komt binnen uit advertenties. Helaas voor DM en Klausieboy vallen z’n nieuwe rubriekjes advertentiegewijs wat tegen. Maar hun onderwerp en stijl verraden hun enige bedoeling…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s