Skip to content

Enthousiast voor de wetenschap

2 juni 2008

In zijn recentste VRT-column stelt Rik Torfs ons op de hoogte van zijn persoonlijke geluk:

Soms, neen vaak, voel ik mij een gelukkig mens. Ik beoefen een heerlijk vak, geef met plezier les, schrijf enthousiast wetenschappelijke artikelen, reis naar de gekste plaatsen, spreek voor de liefste mensen.

Het is Rik van harte gegund, maar aan zijn enthousiasme voor die artikelen durf ik toch twijfelen. Of is er nog iets wetenschappelijks van zijn hand verschenen na Habemus papam uit 2004?

4 reacties leave one →
  1. 2 juni 2008 16:11

    Ik gun Rik ook zijn academisch geluk van harte, maar laat ons even de resultaten van scholar.google van dichterbij bekijken.

    Scholar.google geeft ten eerste ook alle artikels weer waarin Torfs slechts geciteerd wordt. De consecutio temporum leert ons dat een stuk meestal geciteerd wordt nadat het gepubliceerd is. In ‘VI. Süd-und Westeuropäische Länder’ (2007) wordt Torfs geciteerd met een stuk uit 2003. Voor 2004, dus.

    Ten tweede kloppen de data bij de titels niet altijd. Zo beweert scholar.google dat ‘Church Tribunals secundum and praeter legem’ in 2005 uitkwam, terwijl dat in werkelijkheid 2001 was. Die foutieve datering komt vaker voor.

    Van wat dan nog overblijft zou ik de meeste publicaties geen wetenschappelijk werk noemen: het zijn essays over onderwerpen die niet binnen Torfs’ wetenschappelijk domein vallen, zoals zijn stuk over raster- en trechterdenken. Dat valt bezwaarlijk een wetenschappelijk artikel te noemen.

    Het zou interessant kunnen zijn die 78 hits stuk voor stuk uit te pluizen en te bekijken wat er nog overblijft als we de citaten, de foutieve dateringen en de niet-wetenschappelijke stukken er uit filteren. Maar zo overdreven werkloos dat ik daar tijd in ga stoppen, ben ik nu ook weer niet.

    Het misstaat een wetenschappelijk onderzoeker zelden dat hij zijn bronnen kritisch bekijkt. Zelf zocht ik in de catalogus van bibliotheek van de K.U.Leuven, in de veronderstelling dat Torfs’ werkgever zijn relevant wetenschappelijk materiaal wel bijhoudt. Daar vind ik de laatste wetenschappelijke publicatie in 2004. Om niet moeilijk te doen, wil ik de tien pagina’s uit 2005 in het Liber Amicorum voor Jef Van Langendonck ook nog meetellen.

    Dat is nog steeds drie jaar geleden. Erg veel enthousiasme straalt dat niet uit.

  2. 3 juni 2008 14:19

    Ok, ik geef me over :)

  3. 3 juni 2008 14:20

    Sorry, die smiley, dat was fout.

Geef een reactie

