Skip to content

Het is ook nieuws als de VRT het brengt

23 april 2008

Een tijdje geleden had Radio Plasky een goed beluisterde uitzending over de al dan niet bestaande banden tussen de VRT en Corelio, de uitgever van De Standaard.

Intussen lees ik op de blog van Evert Van Wijk, overgenomen op mediakritiek.be, een stuk dat in dezelfde richting wijst. Boeken van journalisten van beide media krijgen een podium bij mekaar, ook in de nieuwsafdeling.

Het bevestigt de vaststelling dat er ‘iets’ is tussen de VRT en De Standaard. Bij de vorige suggestie dat dat ‘iets’ zakelijke belangen waren, plaatsten luisteraars kritische vraagtekens. Luisteraar Knotwilg stelde bijvoorbeeld:

Dergelijke bioneurologische ordening van de chaos is vaker aan het werk dan bewuste sturing met een bepaald oogmerk. Achteraf wordt het eerste vaak als het tweede geïnterpreteerd.

Mij lijkt die bioneurologische ordening in deze wel erg sterk, maar eigenlijk doet dat niet eens ter zake. Of de VRT en Corelio zo goed opschieten omdat ze participeren in mekaars bedrijven, omdat hun bestuurders bioneuroten zijn of omdat hun CEO’s bij dezelfde badmintonclub een pluimpje slaan, speelt geen rol.

Ik constateer dat er een invloed is op de verslaggeving, en die invloed, waar ze haar oorsprong ook vindt, zou er niet mogen zijn. Strikt gesproken interesseert de rest me niet. Desalnietemin vraag ik meer tekst en uitleg aan mijn luisteraars, vooral aan Aida en Knotwilg, die blijkbaar nog wel wat zinnigs te verkondigen hadden over dat thema.

Ziehier jullie huiswerk voor deze uitzending:
1. Waar komt de goede band tussen de VRT en De Standaard vandaan?
2a. Is die band schadelijk?
2b. Zo ja, wat valt er aan te doen?

Lees steeds de vraag goed voor je antwoordt. Veel succes!

2 reacties leave one →
  1. Knotwilg permalink
    23 april 2008 17:00

    Ik heb niet zoveel toe te voegen aan mijn vorige reactie. Als het dergelijke voorbeelden blijft regenen van kruisbestuiving, of minder eufemistisch, inteelt, tussen Standaard en VRT, winnen de hypotheses van zakelijke kartelvorming aan kracht. Toch denk ik nog altijd eerder aan journalistieke luiheid, een kwaal die deze site afdoende demonsteert. Eens een leuke winkel gevonden binnen handbereik, eventueel met verkregen korting wanneer men vaak genoeg langs komt, hoeft men slechts de arm uitsteken om mosterd te halen.

    Tenslotte leest Radio Plasky ook vooral voor uit DM en DS, en bitter weinig uit andere kranten. De broers zouden kunnen aanvoeren dat zij vooral de zelfbenoemde kwaliteitskranten tacklen, maar in feite bevestigen zij daardoor het epitheton minstens evenzeer als het te ontkachten. Misschien meten DS en VRT zich een hoogwaardig aureool aan door bij andere kwaliteitsmedia te gaan shoppen en doet RP in de grond niet anders. Maar nu moet ik dringend de sportbladzijden van Het Laatste Nieuws en La Dernière Heure gaan lezen.

  2. 24 april 2008 06:13

    De vragen (goed) gelezen. Ik maak mijn huiswerk.

Geef een reactie

